Úterý , 25. 06. 2024

Ivan

Co jíst, abychom byli zdraví a fit. Nepostradatelné jsou nejen vitaminy

Zdraví máme jenom jedno, proto bychom na něj neměli zapomínat. Je důležité, abychom si uvědomili zejména jednu věc, a sice že se na pevnosti a odolnosti našeho zdraví podílí i to, co jíme. Každodenní přísun potravin buď zdraví naprosto ruinuje, nebo mu prospívá. Jak jste na tom vy? Cítíte se po svém jídelníčku zdravě a fit? Nebo máte z jídla výčitky? Či snad některé potraviny vaše tělo zcela odmítá?
co jíst
Vaše zdraví je odrazem toho, co jíte. (zdroj foto: www.123rf.com)

13. 01. 2021

Co jíst? Podle mnoha odborníků, nutričních specialistů a lékařů je velice důležité zamyslet se nad naším jídelníčkem, zejména nad jeho složením. Nemusíme anulovat příjem sladkostí nebo hamburgerů, pokud to milujeme, ovšem tato jídla by se v našem jídelníčku měla nacházet jen střídmě.

Raději bychom měli do jídelníčku zakomponovat potraviny, jež jsou zdrojem vitaminů, minerálů a dalších důležitých živin, díky kterým se budeme cítit fit a zdraví.  Odborníci i lékaři jsou toho názoru, že zejména některé živiny potřebuje naše tělo každý den. Živin existují stovky, přesto se najdou některé, bez nichž tělo nemůže normálně fungovat.  

Nepostradatelné jsou vitaminy, a to konkrétně C, B6 a B12 

Chceš být zdravý? Jez hodně vitaminů, které najdeš v ovoci a zelenině! Tuto otázku a následnou odpověď jsme především v dětství slýchali poměrně často. Vitaminy jsou pro naše tělo velice důležité, nepostradatelné jsou zejména vitaminy B6, B12 a vitamin C. Tyto vitaminy tělo potřebuje prakticky denně, proto zdroje těchto vitaminů zakomponujte do svého jídelníčku.  

Takzvané B-komplex vitaminy (čili vitamin B6 a B12) potřebujeme pro správnou funkci nervů, pro správnou funkci krevního oběhu a pro dobře fungující imunitní systém. Pakliže nemáme dostatek B-komplex vitaminů, zvyšuje se riziko vzniku srdečních onemocnění (především se zvyšuje riziko vzniku mrtvice, na kterou v České republice každoročně umírají stovky, ne-li tisícovky lidí).

Otázkou však zůstává, kde vitamin B6 a B12 najdeme. Zdrojem jsou především celozrnné výrobky, dále také pšeničné klíčky, fazole, taktéž banány nebo kuřecí maso a ořechy.  

Co se týče vitaminu C, ten posiluje imunitní systém člověka. Jedná se o antioxidant, který efektivně bojuje proti volným radikálům v lidském těle. Kromě toho stimuluje tvorbu bílých krvinek, taktéž zvyšuje hladinu dobrého cholesterolu, a navíc podporuje vývoj chrupavek a kostí, proto by ho postrádat neměly především malé děti.

K TÉMATU  Načerpejte energii a začněte opět sportovat

A kde vitamin C najdeme? Kromě citrusů se nachází také v brokolici, špenátu, v rakytníku nebo v jahodách.  

Ryby jsou zdrojem železa i omega-3 mastných kyselin 

Co jíst, abychom byli zdraví a fit? Rozhodně bychom neměli zapomínat na ryby. Rybu, ať už se bude jednat o tuňáka, kapra nebo lososa, zakomponujte do jídelníčku alespoň jednou týdně. Je to totiž zdroj omega-3 mastných kyselin, jež tělo sice potřebuje, ale jež si bohužel nedokáže vyrobit samo.

Ryby jsou navíc zdrojem železa. A právě železo potřebujeme ke správnému každodennímu fungování. Zdrojem železa je také zelenina, dále luštěniny, vaječný žloutek nebo červené maso a kuře.  

Bez hořčíku to také nejde 

V našem každodenním jídelníčku se nesmí postrádat ani zdroj hořčíku. Hořčík totiž reguluje hladinu cukru, taktéž udržuje funkci svalů a zabraňuje vzniku kardiovaskulárních onemocnění, na které u nás každoročně umírá nejvíce lidí. Hořčík najdete například v brokolici, také v banánech a oříšcích. Zdrojem hořčíku jsou mimo jiné i datle, luštěniny či rozinky.  

Listová zelenina jako zdroj kyseliny listové 

Co dalšího jíst, abyste byli zdraví? Rozhodně listovou zeleninu, která je zdrojem kyseliny listové. Ta je prevencí nejen rakoviny, ale také srdečních onemocnění a v době těhotenství se podílí na správném vývoji dítěte, u něhož bude právě díky kyselině listové sníženo riziko výskytu vrozených vad.

Kromě listové zeleniny najdete zmiňovanou kyselinu listovou taktéž v celozrnných výrobcích a dále ve fazoli nebo pšeničných klíčcích či jahodách. 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Špenát místo ledového salátu, avokádo místo majonézy. Co ještě můžete zkusit nahradit něčím zdravějším.

Zpátky do plavek bez jojo efektu. Jak dosáhnout zdravého a trvalého úbytku váhy? Vyhněte se zkratkám a držte se zdravých zásad

Zdroje článku:
Doporučujeme
sdílet
tisknout
mohlo by vás zajímat

Témata pro vás

Výběr článků

Když začnou bolet dásně, je to velice nepříjemné. Často problém tkví ve vznikajícím zánětu, se kterým je třeba co nejdříve bojovat. Zánět dásní je sice běžné onemocnění, které postihuje dospělé i děti v jakémkoli věku, ale nikdy by se nemělo podceňovat. Pokud vás dásně občas bolí, pojďte se tomu podívat na zoubek, třeba konečně přijdete na to, jak s tímto nepříjemným pocitem zatočit jednou provždy!
LED neon je moderní alternativou k tradičním neonovým trubicím. Jedná se o flexibilní světelné pásky, které jsou navrženy tak, aby napodobovaly vzhled a efekt neonu. Ovšem oproti těm tradičním, jak je známe, nabízejí mnoho výhod. A to jak z ekonomického, tak i ekologického hlediska.
Ať už patříte mezi věčné dietářky nebo momentálně cítíte, že přišel ten správný čas shodit pár kil navíc, jistě přemýšlíte, jakou nejlepší cestou se vydat. Ve světě diet se objevuje řada možností, jak dosáhnout vytouženého cíle.
Sice jsou tenisky nejoblíbenější obuví, ovšem v zimě, kdy teploty padají pod bod mrazu, by nám v nich umrzla noha. Proto si pořizujeme boty zimní, které nás dokážou před nízkými hodnotami na teploměru ochránit. Velmi oblíbené jsou semišové zimní boty, které i skvěle vypadají. Tedy pokud jsou čisté a umíte o ně pečovat! V opačném případě žádnou parádu neudělají.
Tak co, kdy jdete k zápisu? Už se těšíš do školy? Počkej, paní učitelka bude přísná, tam nebudeš moci takhle divočit! Takové a mnoho dalších „hlášek“ slyší šestileté děti od příbuzných, když se chystají na svůj slavný den – zápis do základní školy. Co jsou schopny doopravdy chápat?
Udělejte si letos opravdu veselé Velikonoce. Už se to pomalu blíží, a tak není na škodu inspirovat se nápady na originální velikonoční dekorace. Věnce na dveře, dekorace na stůl nebo ven do zahrádky, a hlavně samá vajíčka a zajíci!
Banány patří mezi rychlou svačinku, ale také mezi potraviny, které pozitivně ovlivňují nervový systém a zlepšují náladu. V Japonsku na banány nedají dopustit především ženy, protože díky banánům si udržují štíhlou postavu. Už jste slyšeli o banánové dietě?
Děti nutně nemusí trávit svůj volný čas hraním počítačových nebo mobilních her, které je nijak nerozvíjí. Daleko lepší je rozvíjet jejich kreativitu a motoriku s pomocí hraček, které vyplní jejich volný čas stejně dobře a u nichž si užijí stejnou porci zábavy. Těmito hračkami myslíme dětské stavebnice, které jsou mezi námi už dlouhá staletí.
Máte někoho, s kým jste se nedávno pohádaly? Pak je čas se usmířit! Dnes vám to půjde skvěle! Dopřejte také trochu zdraví svým játrům a bacha na rande, pokud si představujete, že bude něco víc. Co ještě pro dnešek radí astroložka Naďa Šmídová?
Dopřáváte si klasického turka? Mnoho z nás nedá dopustit na silnou kávu. Jakmile ji ale dopijeme, kávovou sedlinu, která zůstane na dně, bez milosti vyhodíme. To je ovšem škoda, protože lidově nazývaný lógr může u vás doma najít další využití.
Čekáte přírůstek do rodiny? Gratulujeme! Jednou z velice krásných povinností, která na vás v budoucích měsících čeká, vymýšlení, jak zařídíte pokojíček. Jaké jsou novinky, které vás potěší, a co by v pokojíček pro miminko rozhodně nemělo chybět?
Vysmíváte se těm, kdo si píšou deník? A zkoušela jste to už někdy? Je to neuvěřitelně očistná záležitost, která vám pomůže zbavit se stresu, utřídit si myšlenky a mnohdy vás také povzbudí. Navíc budete díky deníku mít za pár desítek let na co vzpomínat.

Výběr článků

V pražském Rudolfínu se odehrál večer plný emocí a překvapení, kde 31. ročník cen Český lev odhalil své hrdiny. Večer, kdy se historie prolínala s novou tvorbou, přinesl do popředí talent, který čekal na svůj okamžik čtyři desetiletí. Simona Peková, jejíž výkon ve filmu "Přišla v noci" ji vyřadil z řad nekorunovaných králů českého filmu, se stala symbolem večera. Zatímco "Bratři" si odnesli titul za nejlepší film, byl to právě seriál "Volha" a snímek "Bod obnovy", kdo dominoval počtem ocenění. Které momenty letošního ceremoniálu vás nejvíce oslovily a jaký film či umělec pro vás byl objevem roku?
Sledujete nejnovější módní trendy, nebo vás absolutně nezajímá, co je zrovna IN nebo OUT? V průběhu času se trendy mění a co bylo módním faux pas před deseti lety, dnes může být šik. Anebo naopak. Existuje však pár módních jevů, které lze za trapas považovat v každé době.
Známe to všechny, každé z nás se občas stane, že nás přepadne úzkost nebo stres, nic nás nebaví a svou budoucnost vidíme v černých barvách. V této chvíli je zapotřebí zvolnit a udělat si čas sama pro sebe alespoň na pár desítek minut.

Nepřehlédněte

Skončilo léto a začíná se zkracovat den. Jak se co nejlépe vyrovnat s nadcházejícím špatným počasím a špatnou náladou?
Domácí pracovna je prostor, který byste měli dostatečně oddělit od zbytku domova. Pokud se pracovna rozlézá po bytě, ztrácí se hranice mezi prací a odpočinkem a kvalitně nesplňuje ani jedno. Inspirujte se pěknými pracovnami, a třeba dostanete nápad, jak zařídit tu svou.

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek