Fazole, kukuřice, chilli-papričky, rajčata, avokádo. A taky voňavá vanilka, kakao, čokoláda. Mexiko obohatilo svět o spoustu pochutin, bez nichž bychom si už život neuměli ani představit. Proto se také zaslouženě v roce 2010 zapsala zdejší gastronomie do světového seznamu nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Při všem tom rozplývání nad vůněmi a chutěmi se snadno zapomene na to, že ke zdejšímu kulturnímu dědictví už od 16. století patří až extrémní přilnavost místních obyvatel k římskokatolické církvi.
S 95 % věřících v celkové populaci Mexiko slušně dotahuje na Vatikán. Záleží na tom? V zásadě moc ne. Pokud se tedy docela lidsky nebo nešťastnou náhodou neocitnete v pozici ženy, která – řádně nesezdaná – přišla do jiného stavu. Stigma, které se s takovým hříchem pojí, vám jen tak někdo neodpáře. Váš následovný život pak bude silně připomínat betaverzi Pekla, kam jako hříšnice zaslouženě zamíříte. Nelehká situace svobodných matek je dnes o něco snesitelnější ve velkých metropolích, ale za hranicí únosnosti pořád zůstává jejich společenská existence na venkově. Ještě teď, v 21. století, prosím pěkně.
Cesta, jak se dostat z průšvihu
A teď si představte tu hrůzu, pokud by se podobná „nehoda“ – což v zemi s jedním z nejpomalejších nástupů objevu antikoncepce na světě bylo opravdu často – udála nějaké nešťastnici řekněme před sto lety. Samozřejmě že v ten moment by jakýkoliv možný dostupný prostředek, který by skryl veřejnou hanbu a zabránil ztrátě počestnosti, přišel k duhu. Jakýkoliv. Na samém počátku 20. století pak tahle sestava neférově pokrytecké morálky pánbíčkářů a oprávněného strachu „poskvrněných“ žen ze sociální stigmatizace, vyvolala enormní poptávku po inkoustu značky Parker.
Abyste rozuměli – americká firma Parker Pen vyráběla psací inkoustová pera a náplně k nim od roku 1888, a protože jim to opravdu šlo, zahájili se svými produkty expanzi do zahraničí. V roce 1905 pak prorazili do Mexika se svým nejnovějším hitem, inkoustem SuperQuink. Už ten název, spojení slůvek quick+ink napovídá, že to byl inkoust rychleschnoucí. Tedy žádné kaňky, fleky na rukávech, šmouhy, rozpitá a rozmazaná písmena na řádcích. SuperQuink schne bleskovou rychlostí, ušetří vás trapasů ušmudlaně nehezkého krasopisu.
Aby tomu rozuměl i Mexičan
V Parker Pen to dokonce měli jako reklamní heslo:
„To avoid embarassment, use Parker SuperQuink – Chcete-li se vyhnout nepříjemnostem, použijte Parker SuperQuink.“
A protože to heslo dávalo americkým marketérům absolutní smysl, pro mexický trh jej překlopili na hispánskou verzi: Para evitar embarazo, Compra Parker SuperQuink. Jasný. Lingvistický háček byl v tom, že doslovný překlad popisoval trochu jinou realitu, a slovní spojení evitar embarazo se používá spíš ve významu „zamezení ostudy“, respektive „zabránění nechtěnému početí“. A to si pište, že to bylo heslo, na které ženy v Mexiku slyšely.
Hodí se zmínit, že v Mexiku tehdy žilo na 15 milionů obyvatel, a skoro 12 milionů z nich bylo negramotných. Neuměli číst a psát, zvlášť ti z venkova. V Parker Pen proto dlouho řešili, jestli je pro jejich produkty zrovna Mexiko tím správným místem. Jak se ale ukázalo, obavy to byly liché a první čísla z prodejů byla fantastická. Zboží od Parker Pen šlo absolutně na dračku, zvláště na venkově. Inkoust SuperQuink mizel z polic krámů bleskovým tempem, jako by ho tam snad pili nebo co…
Marketéři pak ještě ujistili vedení společnosti, že největší procento nakupujících tvoří ženy. Ty, které měly ke vzdělání a schopnosti psát opravdu daleko. V Parker Pen už málem vyvěšovali oslavné fangle, že jako jejich pera a inkousty přinesly na zaostalý mexický venkov gramotnost. Než jim někdo poradil, co evitar embarazo vlastně znamená. Ve vší tichosti, ale pořád s ostudou, tak byly prodeje zázračného inkoustu do Mexika zastaveny. Ženy v Mexiku si dál musely radit samy.
První antikoncepce tu byla k dostání až v roce 1951, hlasovací právo poprvé získaly o dvě léta později. Střípek minulosti, zábavná inkoustová kuriozita se silně tragickým podtextem dokládá, že kulturní dědictví Mexika nebylo vždy jen o voňavých a chutných věcech, na které mohou být hrdí.
Autor: Radomír Dohnal
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Spolehlivost antikoncepce. 100% účinná není žádná. Které jsou nejefektivnější a které nesou riziko
Kupte si Muže snů! Na trhu v indickém Biháru jsou ženichové na prodej už 700 let