Cesta k tomu, stát se instagramovým nebo facebookovým influencerem, je velmi složitá a strastiplná. Musíte vymýšlet zajímavé příspěvky, nejlépe s virálním potenciálem, být neustále online a ještě lidi zajímat natolik, že budete mít tisíce, nejlépe desítky tisíc sledujících. Stát se influencerem může každý, kdo se o to bude intenzivně snažit. Ale zaberete to dost možná několik let. Na Instagramu nebo Facebooku se ale naštěstí dá vydělávat i trochu jiným způsobem.
Zaměřte se jen na jednu věc
Nemusíte mít tisíce sledujících, abyste mohli začít oslovovat firmy sami. Když jste influencer, jde to samo. Firmy oslovují vás. Ale když máte na svém profilovém účtu dva tisíce sledujících, už je to se zájmem firem a značek trochu problém. Nic ale není nemožné.
Máte-li instagramový profil na to, abyste publikovali příspěvky týkající se hlavně vašich domácích mazlíčků, pak můžete začít oslovovat firmy, které se zabývají, dejme tomu, prodejem krmiva nebo hraček. Určitě je bude váš IG nebo FB účet zajímat víc než účet člověka s deseti tisíci sledujícími, kteří ale v životě nic o domácích mazlíčcích nepostovali. To samé platí například v případě, že jste milovníky pokojových rostlin nebo videoher. Máte IG nebo FB profily zaměřené právě na ně? Nebojte se oslovit firmy, které by vám mohly tyto příspěvky sponzorovat.
Barterová spolupráce vůbec není špatná
Musíte jim ale umět nabídnout víc. Naplánujte soutěže, natočte zajímavé video, které budou mezi sebou uživatelé sociálních sítí sdílet. Ze začátku nemůžete čekat, že vás tahle činnost uživí, ale určitě na ní vyděláte. To, co vás baví a zajímá, můžete mít zadarmo. S firmou totiž můžete uzavřít takzvanou barterovou spolupráci. Výměnou za jejich zboží uveřejníte příspěvek na sociálních sítích. A to už se v mnoha případech vyplatí.
Vydělávejte affiliate marketingem
Na sociálních sítích se dá ale vydělávat i například prostřednictvím affiliate marketingu. Co to je? Jde o marketingový nástroj, který funguje tak, že si na svůj účet na sociálních sítích umístíte reklamu, za níž vám bude zaplaceno. Většinou si tuto reklamu umisťujete například do IG stories s unikátním kódem. A pokud někdo přes váš profil na odkaz na reklamu klikne a při nákupu tento kód zadá, bude vám z toho prodeje vyplacena provize. Nejprve se však musíte do affiliate programu zaregistrovat.
Prodávejte se
Jestliže něco vytváříte, například vyrábíte šperky, šijete oblečení nebo doplňky, ale třeba i malujete nebo vyučujete jazyky, můžete využít sociální sítě k sebereprezentaci. Na Instagramu i Facebooku můžete najít spoustu vašich zákazníků a klientů. Je však velmi důležité vědět, jak na to. Nestačí jen používat ty správné hashtagy, ale také je nutné dodržovat další zásady, zejména na Instagramu, aby se váš příspěvek dostal mezi co nejvíce lidí:
- Publikovat pravidelně, nejlépe každý den ve stejný čas.
- Publikovat především videa, v případě IG hlavně takzvané Reels.
- Bavit, neboť lidé se při sledování sociálních sítí chtějí především zasmát.
- Komunikovat se svými sledujícími, vyzývat k aktivitě a odpovídat na dotazy.
- Působit jako profík, protože jedině tak si k vám lidé vybudují důvěru a začnou vás sledovat pravidelně.
Oslovte facebookové skupiny
Na Facebooku se dá vydělávat i přes nejrůznější facebookové skupiny, které sdružují členy, jež by mohlo zajímat to, co děláte. Chcete-li prodávat svou službu nebo výrobek v nějaké facebookové skupině, je ze všeho nejdůležitější se nejprve optat správce skupiny, jestli si reklamu v dané skupině vůbec můžete udělat. Pokud tak neučiníte, může se snadno stát, že jakmile příspěvek do skupiny umístíte, správce vás z ní okamžitě ”vykopne” a váš příspěvek smaže, případně ho vůbec neschválí ke zveřejnění. Proto si nejprve skupiny vytipujte. Musí mít takové zaměření, které koresponduje s tím, co prodáváte nebo poskytujete.
Online obchod
Na Facebooku i Instagramu také máte možnost vytvořit si svůj online obchod, do nějž si přidáte služby nebo výrobky, které prodáváte a následně je můžete i propagovat. Také je můžete sdílet a označovat v příspěvcích, ve stories i reelsech.
Tip: Mnoho produktů ve vašem portfoliu, od potravin až po kosmetiku, můžete nejen propagovat, ale také je udělat atraktivnější – stačí je nabízet v prémiových obalech, jako jsou třeba plechové krabičky. To z nich mj. udělá ideální dárek.
Sledujte současné trendy a učte se
Myslíte-li to s vyděláváním na sociálních sítích vážně, vyplatí se vám sledovat současné trendy.
- Jak fungují algoritmy (ty se mění téměř každý týden).
- Vědět, jaké používat hashtagy a v jakém množství.
- Jestli se sociálními sítěmi teprve začínáte, nebo pokud jste je doposud brali jen jako zábavu a příliš času jim nevěnovali, vyplatí se navštívit kurz, který vám ukáže, jak se dá sociální síť využít z marketingového hlediska.
- Možná stojí za to navštívit i online nebo offline kurz, který je zaměřený na prezentaci na sociálních sítích, tedy na vytváření příspěvků, jejich obsahu, formy a také na samotný feed, který najdete na Instagramu. Když je celkově feed neboli to, jak jsou pod sebou příspěvky řazené, líbivý, snadno osloví nové sledující.
Staňte se správcem sociální sítě
Další možností, jak si na sociálních sítích něco přivydělat, je, že se stanete správcem sociální sítě nějaké firmy či značky. Lidé vám budou platit za to, že publikujete příspěvky, komunikujete se zákazníky, reagujete na nejnovější komentáře nebo spravujete reklamy. V tomto případě už ale musíte být v používání sociálních sítí zběhlí. Někdy je nastavování reklam na Facebooku hotová alchymie a firma dříve nebo později pozná, jestli s tím máte zkušenosti, či nikoliv.
Sociální sítě mají totiž jednu velkou výhodu, která pro vás ale zároveň může být i nevýhodou. Monitorují každý příspěvek. Dá se tak snadno zjistit, kolik lidí oslovil, odkud tito lidé jsou, kolik jim je, jakého jsou pohlaví a lze vysledovat i jejich zájmy a další aktivity. U každé spuštěné reklamy, ale i u neplacených příspěvků proto lehce zjistíte, jak si vede, jestli zaujal, nebo zdali zapadne do internetových vod a už nikdy nikoho neosloví.
Nezapomínejte na to, že abyste na sociálních sítích uspěli, musíte jim věnovat čas denně. A ti nejúspěšnější instragrameři nebo takzvaní facebookáři se sociálním sítím věnují i několik hodin denně.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Sociální sítě ničí, i budují zároveň. Ale proč už to bez nich nejde?
Proč v nás sociální sítě vzbuzují úzkost? 5 tipů, jak to zarazit!