Vývoj mozku formují impulzy, které mu dáváme
Americký Národní institut zdravotnictví zkoumal deset let více než 11 000 dětí, kterým bylo na začátku výzkumu mezi 9 a 10 lety. Děti, které trávily denně dvě a více hodin času na obrazovkách chytrých zařízení, dosáhly zhoršených výsledků v testech, u nichž musely přemýšlet. U dětí sledujících tato zařízení více než sedm hodin denně, se negativně projevily změny na struktuře mozku. S poruchou funkce mozku souvisí zhoršení spánku, nadměrná únava, zhoršení dispozic k vykonávání přirozené fyzické aktivity a celkově negativní vliv na vývoj kognitivních funkcí. Také proto Americká pediatrická společnost vydala doporučení, aby děti do dvou let vůbec do styku s počítačem nepřicházely. Děti do pěti let maximálně hodinu denně, a to s dohledem. Ve věku, kdy již chodí do školy, odborníci doporučují maximálně dvě hodiny.
Vliv hodin strávených na počítači se táhne až do dospělosti
Děti, které používají počítač delší dobu, mají dle psychologů nedostatky ve slovníku, ve schopnosti analyzovat a v řešení problémů. Také hůře snášejí kritiku. Všechny tyto negativní jevy si nesou do dospělosti. Pro vývoj mozku dítěte je také velmi důležité, zda čte z papíru nebo z obrazovky. U obou způsobů hrají roli oči, paměť a centra řeči. Mozek se učí lépe z papíru. Posouvání textu na monitoru je pro něj nepřirozené. Při čtení z papíru si zapamatuje o 30 % více.
Počítače poškozují malým dětem zrak
Vývoj zraku je ukončen v sedmém roce života. Mladší děti, které využívají přístroje déle než půl hodiny denně, mohou mít později problémy se zrakem. K počítačům a dalším chytrým zařízením se připojuje umělé osvětlení. Pokud děti tráví minimum času venku, většinu dne ve škole nebo v kroužcích, kazí si oči navíc zářivkami, které jsou v těchto zařízeních nejčastějším druhem osvětlení. Dětské oči sice potřebují zrakové podněty, ale také dostatek odpočinku, kdy budou jejich oči vystavené běžnému dennímu světlu.
Mozek musí umět informace nalézt, utřídit, zpracovat a uložit
Počítače jsou užitečné pro první funkci. Rychlé nalezení a třídění informací. Ovšem s jejich zpracováním a uložením do hluboké paměti si už technika neporadí. K tomu je třeba přímý dialog s další osobou. Emoce vznikající v kontaktu s dalšími lidmi, porovnání informací a další procesy, které rozhodnou, jaké informace jsou pro člověka zajímavé, aby je uložil. Pokud na to dítěti nezbývá čas, bude mít v informacích chaos a nedokáže je nikdy smysluplně využít.
Nabídněte dítěti zážitky, jděte příkladem a vypněte večer mobil
Čas strávený u počítače může být zábavou, ale nesmí být na úkor dalších činností. Ať již to jsou malé dětské povinnosti, zábava, setkání s kamarády nebo komunikace s rodinou. Jestliže tomu tak je, přenese si dítě do dospělosti další problémy. Především schopnost navazovat a rozvíjet skutečné osobní vztahy. Nejen kliknutím na sociální síti na tlačítko „přidat přítele“ nebo „like“. Dítě se musí naučit řešit skutečné konflikty, ať již s vrstevníky či v rodině. A také překonávat jiné překážky, než jen ty nastavené autory v počítačových hrách. Jen tak posiluje svou psychickou odolnost a nestane se v dospělosti častým návštěvníkem psychologů a psychiatrických ordinací.
Rodiče, kteří ale také tráví volný čas u monitorů svých zařízení a někdy se s nimi nerozloučí ani při společném jídle, mohou těžko nutit děti, aby se chovaly jinak. Vždyť děti často napodobují své vzory – rodiče. Takže vyskočte od sociálních sítí a v zájmu upevnění rodinných vztahů jděte s dětmi na procházku, do divadélka nebo si doma zahrajte deskovou hru. Naučíte děti víc, než všechny sociální sítě světa. A ještě jim ochráníte zdraví.