Životní styl

Děti bohatých hubnou, zatímco ty z chudých poměrů tloustnou. Dlouholetý trend se obrátil. Co je příčinou

Děti bohatých hubnou, děti chudých tloustnou. Dlouholetý trend se obrátil
zdroj: 123RF.com
Známe to i z dětské knihy Karlík a továrna na čokoládu. Synek bohatého obchodníka je vypasený tlouštík, zatímco děti z chudých poměrů jsou hubené. Takhle to bylo během historie lidstva prostě pravidlem. To se ale teď poprvé obrací. Děti bohatých jsou štíhlejší, zatímco ty z chudých rodin častěji tloustnou.

Poměry se mění

Není to tak, že by bylo každé oplácané dítě z rodiny, co má hluboko do kapsy. Ani to neznamená, že musí být synek bohatých lidí štíhlý jako proutek. Ale pravidlo, že jsou děti v zajištěných rodinách tlusté a děti chudých hubené se v posledních letech otočilo. Děti bohatých hubnou. Co se stalo?

Hlavní příčinou je způsob stravování. Lidé s vyššími příjmy si mohou dovolit nakupovat lepší a kvalitnější potraviny, které obsahují méně „těch špatných“ ingrediencí. Jejich potomci se tak stravují zdravěji, než děti z rodin s nižšími příjmy, které si jednoduše nemohou dovolit utratit za jídlo tolik.

Bio potraviny i ty kvalitní jsou dražší

Značkové nebo bio potraviny stojí podstatně dráž, než levnější a dostupné produkty, které kupujeme v akcích. To zde není myšleno jako nějaká výtka, děláme to všichni. Tedy zejména my v Česku. Lidé často automaticky kupují zboží v akci a snaží se ušetřit, což je přirozené. I tak jsou výdaje za stravování vysoké, a dvojnásob to platí pro rodiny s dětmi.

V historii lidstva vždy platilo, že ti nejchudší měli sotva co do úst, a podle toho i vypadali. Střední třída se měla lépe a pan továrník byl pěkně oplácaný, protože si mohl dovolit bohaté obědy i večeře, a hlavně netrávil celý den na poli nebo ve výrobě. Doba je jiná, ale…

Koupit si cokoli není totéž co koupit kvalitu

Lidé s nižšími příjmy si dnes mohou dovolit v supermarketu nakoupit cokoliv, protože dostupnost potravin v tuhle chvíli řešit nemusíme. No a tak zatímco lidé, kteří nekoukají na celkovou částku, nakupují „zdravější“ potraviny, lidé řešící cenu si domů odváží ty méně kvalitní. A takhle to jde den za dnem, týden za týdnem.

Navíc zde panuje i jistá osvěta: podle průzkumů jsou si lidé s vyšším vzděláním více vědomi negativních dopadů například fastfoodů, zatímco lidé z chudších poměrů dětem rádi dopřejí zaslouženou odměnu v podobě návštěvy McDonald’s.

Bohatí více sportují

Trend navíc poukazuje na další zajímavý fakt. Děti z bohatých rodin mají mnohem více aktivit, a to nejen těch sportovních. Lyže, tenis, nějaké pohybové cvičení nebo kurz, na to vše mají jejich rodiče dostatek financí, stejně jako čas na to je na místa aktivit a kroužků vozit.

Rodiče s nižšími příjmy mají dost starostí s tím, aby zaplatili hypotéku nebo pronájem, spláceli auto, účet za elektřinu a nakoupili jídlo. Nejen, že na kroužky dětí často nezbývají žádné peníze, ale navíc nemají ani čas. Jednoduše se nedostanou dříve z práce. Jedná se tedy o začarovaný kruh. A dětská obezita narůstá.

Děti bohatých hubnou, děti chudých tloustnou. Dlouholetý trend se obrátil
zdroj: 123RF.com

Hodilo by se poznamenat, že i děti z rodin z nižšími příjmy přece mohou sportovat, vyrazit ven, lézt po stromech nebo s rodiči na pěší výlet. Ale tady situaci bohužel nepomáhají další trendy, které se netýkají stravovaní.

Další zabijácké trendy

Mobilní telefony, neustále připojení a youtube jsou další kámen úrazu, který dorůstající potomky zakulacuje. Během let se totiž pomalu změnila strava jak v rodinách, tak ve školních jídelnách, a prokazatelně jíme trochu zdravěji. I přesto ale průzkumy ukazují, že děti obecně dále tloustnou. Na vině je jejich nedostatek aktivit, které by byly založené na pohybu.

Podle aktuálních informací zejména děti do prvního stupně základní školy navštěvují hřiště nebo bazén v případě, že je do jednoho kilometru od jejich bydliště. Pokud je logistika složitější, nikdo je tam nedostane. Naopak rodiče s vyššími příjmy své ratolesti za sportem dovezou.

Co vy na to? Co si o tomhle trendu myslíte? Souhlasíte nebo to máte jinak? Máte nápad, jak situaci řešit? Pojďte s námi diskutovat pod článkem.

Reklama

Reklama