Velká většina z nás dnes nakupuje vánoční dárky přes internet. Dopředu tak nějak víte, co chcete koupit svým blízkým, a není nic pohodlnějšího, než si zboží v klidu najít doma od stolu, porovnat ceny a včas nechat dopravit až k vám. Trochu riziko je to u oblečení, ale pokud objednáváte pračku nebo třeba stavebnici pro děti, není potřeba si zboží ohmatat. Při brouzdání internetem a nakupování v e-shopech je ale třeba mít na paměti několik jednoduchých pravidel, aby vše proběhlo hladce. Které to jsou?
Ohlídejte si doručení do vánoc
Tohle je asi první bod, kterým byste se měly řídit. Čas neúprosně letí, a Štědrý den je tu za chvíli. U každého prodejce je třeba jako první ověřit, zda je zboží skutečně schopen dodat ještě před Vánoci. U velkých internetových prodejců se na uvedené informace dá spolehnout, u menších e-shopů se ale vyplatí si zavolat, přestože u daného produktu často uvádí, že je skladem. Raději vše dopředu ověřit, než se třást, aby vybraný dárek dorazil včas. Je třeba mít ale na paměti, že obliba nakupování dárků přes internet každý rok roste, takže co jste stíhaly loni, může být letos jinak.
Dvakrát měř, jednou řež
Informujte se a pročítejte. Zabráníte tím pozdějším problémům, jako vracení nebo reklamování dodaného zboží, se kterým budete mít jen starosti navíc. U každého produktu si můžete vyhledat nějaké ty uživatelské recenze nebo komentáře, kterými se můžete řídit. U všech spotřebičů si pak můžete zjistit rozměry, u hraček například životnost baterie apod. Pokud je se zbožím nějaký problém, jistě o tom už někdo z nakupujících někam napsal.
Prohlédněte si dopředu reklamační podmínky
Nic by vám nepokazilo Vánoce víc, než špatný nebo nevhodný dárek, který k tomu budete mít problém vrátit. Každý seriózní e-shop má postup reklamace uvedený na svých stránkách, a vy si tak můžete dopředu zjistit, jak bude případná reklamace probíhat a jestli můžete zboží vyměnit za jiné například na jiné pobočce. Pokud máte pochybnosti, většina e-shopů dnes komunikuje online, takže se ptejte.
Pokud je problém, nebojte se zboží vracet
V rámci výpovědní lhůty můžete vrátit cokoli, a to do dvou týdnů. Samozřejmě ve stejném stavu, v jakém jste zboží obdrželi. Máte právo dostat zpět vaše peníze. Reklamovat potom můžete jen zboží, které je nějakým způsobem vadné, poškozené nebo nefunkční. Při reklamování přikládejte doklad o platbě, aby se vše urychlilo a prodejce hned identifikoval váš nákup. Přestože to většinou není nutné, uchovejte si kvůli reklamaci i původní obal zboží, zvlášť pokud jde o nějaký specifický. Vždy je lepší produkt vracet v jeho vlastním pouzdře.