Proč v důležitých rozhovorech selháváme?
Příprava na nepříjemné jednání může být pěkně stresující záležitostí. Daleko víc, než pak třeba jednání samotné. Stále se vám v hlavě motá, co asi řekne on a co na to odpovíte vy. Jak argumentovat, jak ubránit své stanovisko? Jak říci nepříjemnou pravdu a kritiku? Většinou je člověk vnitřně přesvědčen, že za vyhrocenou situací je nějaký zlomyslný záměr druhé strany. V dané situaci se pak necítí bezpečně a obranné mechanismy se zapnou na plné obrátky. Nastoupí emoce a ovlivní naše uvažování.
Připravte si vlastní postup, analyzujte situaci a stanovte si cíle
Aby se rozhovor nezvrhl v neproduktivní diskusi nebo hádku, připravte se na něj. To, co vám běhá v hlavě, má smysl. Vykrystalizuje se vám třeba i několik variant plánu, jak rozhovor vést. Nakonec je třeba vůbec nepoužijete, protože vždy záleží i na vašem protějšku. Nicméně budete mít možnost se na předmět jednání podívat z různých úhlů, a to vás připraví na různé reakce, které mohou z druhé strany přijít.
Důležité je, abyste měla dostatek času. Ideální je, když je jednání naplánováno na druhý den. Budete si moci vše rozmyslet a vytvořit plán. Uvědomte si, co vše má vliv na výsledek jednání. V mysli si stanovte, čeho chcete dosáhnout. Projděte si body, které se budou na schůzce probírat. Můžete si připravit i stručné písemné poznámky. Přehrajte si v duchu, jak se budete chovat a co budete říkat. Klidně si celý rozhovor řekněte nahlas. Zamyslete se nad výběrem slov i emocemi, které chcete použít.
Možná vás čeká bezesná noc. To zvládnete!
Nezabývejte se plánem na nepříjemné jednání celý večer. Jinak skončíte ráno nevyspalá a nenaladěná. A vy přece potřebujete mít dobrou náladu, abyste jednání zvládla v klidu. Raději si udělejte pestrý program a už nemyslete na plán, pro který jste se rozhodla. Domluvte si schůzku s přáteli, jděte do kina, zaběhejte si. Nebo vygruntujte byt. Hodí se jakákoli manuální práce. Napište si jednoduchou mantru a vždy, když přijdou myšlenky na zítřek, si ji přečtěte. Například: Jsem dobrá a umím svou práci. Můj šéf je to ví. Věřím ve slušné jednání a vzájemné pochopení.
Buďte klidná a držte se plánu, který jste si stanovila
Na samotném jednání neprojevujte negativní emoce. Jestliže je příležitost, uveďte jednání osobní poznámkou. Osvědčí se počasí, dobrá nebo špatná káva v automatu. Zkuste se vcítit do pozice druhé osoby, se kterou musíte vést nepříjemný rozhovor. Určitě i ona má zájem, aby se situace vyřešila klidnou cestou. Možná vám protějšek váš plán, který jste si sestavila, překazí a rozhovor dostane jiný směr. Zhluboka se nadechněte. Nespěchejte s reakcí. Vydržte být přátelská a empatická. Pokud však hrozí, že emoce převáží nad fakty, jednání ukončete nebo odložte. Lepší žádný momentální výsledek, než konflikt.