Zařizování formalit a záležitostí na pohřeb je tak polední věcí, na kterou člověk v tomto těžkém období myslí. Ovšem je to zapotřebí, a to velmi brzy po odchodu blízké osoby. Shrnuli jsme pro vás veškeré informace, které potřebujete při pohřbu zařídit, abyste to měli co nejjednodušší.
Získání ohledacího listu
Prvotním krokem, který potřebujeme k realizaci pohřbu, je ohledací list, tedy list o prohlídce zemřelého. V tomto případě velmi záleží na místě úmrtí. V zásadě mohou nastat 3 případy:
Úmrtí ve zdravotnickém nebo sociálním zařízení (v ČR)
Jestliže smrt nastane ve zdravotnickém nebo sociálním zařízení (domov důchodců, nemocnice), prohlédne zemřelého lékař, kterého zajistí daná instituce, a ten následně vystaví ohledací list.
Úmrtí v prostředí mimo zdravotnické a sociální zařízení (v ČR)
Dojde-li ke smrti doma či kdekoliv mimo zdravotní a sociální zařízení, je potřeba kontaktovat buď praktického lékaře, záchrannou službu anebo lékařskou službu první pomoci (LSPP).
Úmrtí v zahraničí
Poměrně složitější situace nastává, pokud dojde k úmrtí mimo ČR. V takovém případě je nutné kontaktovat České velvyslanectví působící v dané zemi anebo Ministerstvo zahraničních věcí ČR. Pokud v dané zemi nemá Česká republika zastoupení, můžete se obrátit na jakýkoliv zastupitelský úřad členského státu EU, který vám následně poskytne pomoc.
Po vyřízení této formality nastává čas kontaktovat pojišťovnu, u které měl zemřelý sjednané pojištění a pokud cestoval skrze cestovní kancelář, je zapotřebí kontaktovat také jejich help linku. Dalším krokem je kontaktování pohřební služby nebo lékaře, kteří následně vystaví ohledací list.
Dojde-li k úmrtí ve zdravotním nebo ubytovacím zařízení (hotel), instituce může lékaře zařídit sama. Pokud však smrt nastane v „domácím prostředí” (respektive Airbnb), je tato zodpovědnost na vás.
Nechte to na pohřební službě
Pohřební služba nám zajišťuje prakticky vše, co se týká řádného pohřbu zesnulé osoby. Vyřídí převoz zesnulého, administrativní náležitosti, vyhotovení a zaslání parte, nákup rakve či urny, prostor pro obřad, doplňky (květiny, hudba apod.), a v neposlední řadě také kremaci a uložení do země.
Výběr pohřební služby není nijak omezen místem úmrtí. Mějte však na paměti, že lékař, který vám vystavil ohledací list, bohužel ze zákona nemůže doporučit jakoukoliv pohřební službu. Tento krok je tak pouze na vás. Při úmrtí ve zdravotním nebo sociálním zařízení máte na kontaktování pohřební služby 96 hodin.
Při sjednání pohřbu budete potřebovat následující dokumenty:
- občanský průkaz objednavatele pohřbu
- občanský průkaz zemřelého (pokud je k dispozici)
- rodný a oddací list zemřelého (pokud je k dispozici)
- list o prohlídce mrtvého
Plánování obřadu
Existuje několik variant, jak se rozloučit s milovanou osobou. Pokud zemřelý neuvedl v závěti, jaký typ pohřbu chce, můžete si zvolit z následujícího:
- pohřeb do země
- kremace s obřadem
- kremace bez obřadu
- církevní pohřeb
- přírodní pohřeb
Za hrob také platíme nájem
Poslední nepříjemnou záležitostí je výběr a zaplacení nájmu za hrobové místo. Nájem se platí vždy dopředu na dobu 10 let a uzavírá se písemně. Cena nájmu se poté odvíjí od toho, jakou variantu místa jsme zvolili. Zvolit si můžeme ze čtyř variant a to:
- hrobové místo
- hrob
- hrobka
- okno v kolumbáriu
Věříme, že vám náš průvodce alespoň trochu ulehčil zármutek nad odchodem milované osoby. Ať je pro vás tato událost co nejméně bolestná.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT