Vytvořte svým dětem jasný režim
Většina dětských psychologů se shoduje v tom, že naprosto volná výchova bez jakýchkoli pravidel není pro malé děti vhodná. Děti se cítí nejisté. Neví, co se stane za hodinu, natož zítra. Neumějí plánovat a myslet dopředu. Právě proto je dobře kolem dvou let věku dítěte zavést v rodině jasná pravidla. Denní řád, který určí, kdy je čas na hry, na jídlo, a kdy na drobné domácí povinnosti.
Možná ani vy nejste zvyklá na režim. Zvlášť když jste mnoho minulých let žila single nebo jen s partnerem. Neměli jste potřebu určovat, kdy se bude jíst, kdy uklízet a kdy se půjde spát. Tohle všechno dítě mění.
Věci mají být na svém místě
Dítě již ve dvou letech dává pozor, kam předměty patří. Kde mají své místo a k čemu se používají. Předmět si spojí s určitou činností a místem a jakákoli změna může narušit jeho pomyslnou vnitřní rovnováhu. A právě proto je v téhle fázi skvělé naučit dítě uklízet. Úklid uvede věci do pořádku, v jakém byly. Vše bude na místě, na které je dítě zvyklé. Navíc je úklid jednou z fází senzitivního vývoje, pomocí které dítě rozvíjí také jemnou motoriku.
Máte dvě možnosti. První je vytvořit pravidlo „hraje se s jednou hračkou – nebo hrou, souborem hraček“. Když si dítě chce hrát s něčím jiným, hračku, kterou opustilo, uklidí na místo. Druhým pravidlem je úklid v pravidelnou denní dobu. Hodí se například před večeří, po níž již následuje hygiena, pohádka a spánek.
Hrála jste si s dítětem? Teď s ním uklízejte
Nevyžadujte každý den generální úklid. Zvlášť u těch nejmenších stačí, když dají hračky na vymezené místo. Nemusíte trvat na poličce. Vyberte jim třeba vhodný koš, do kterého přijdou plyšáci a další panáci. Naučte je oddělovat od sebe kostky, lego a další stavebnice.
Ukažte, že pravidla platí i pro vás
Ale hlavně – uklízejte s nimi. Ukažte jim, že úklid je důležitý. Ale že to může být i zábava. Naučte je třeba, ať dají hračkám dobrou noc. Uloží je k spánku, aby si také odpočinuly a ráno byly připravené k hraní. Netelefonujte v té době, nevěnujte se jiné činnosti. Vždyť jde o pár minut. Poslechněte si dětské příběhy a povídejte si o hračkách, s nimiž si ten den děti hrály.
Takový rituál může v průběhu dalších let přerůst v zajímavou intimní chvíli, kdy vás dítě bude mít jen pro sebe. Ukáže vám své kresby, pochlubí se příběhem, hrou, kterou pro hračky vymyslel. Ve starším věku jako když takové chvíle najdete. Dítě se naučí si s vámi povídat o prožitém dnu a plánech na další den. Úklid nesmí být brán jako forma trestu.
Vše, co mu dáte, se vám brzy vrátí zpět
V období mezi třetím a šestým rokem začne být dítě zvídavé a je připraveno pojmout velké množství podnětů z okolí. Uvědomuje si své vlastní tělo a dokáže ho ovládat, rozvíjí se mu všechny smysly, řečové a jazykové dovednosti. Rozvíjí se také emoční inteligence, dokáže vyjádřit své pocity a navázat vztahy. Je to období posilování sociálního chování k druhým. Toto období je pravděpodobně to nejkreativnější a poskytuje největší prostor pro předávání zkušeností rodičů dítěti.
Využijte toho a stanovte pravidla. Buďte důsledná a naučte je, že i méně populární práce se udělat musí. V dalších letech se takové děti snáze vyrovnají například s každodenním docházením do školy, nebo s jinými povinnostmi, které jim budoucnost nachystá.