Pondělí , 16. 05. 2022

Přemysl

Psychohygiena: Jak se starat o svou duši aneb 5 zásad pro lepší život

Psychohygiena představuje metody k získání duševní rovnováhy, psychické odolnosti a spokojenému životu. Proč bychom měli psychohygieně věnovat stejnou pozornost jako své fyzické kondici?
psychohygiena
Starejte se o své psychické zdraví. (foto: 123RF)

19. 07. 2021

19. 07. 2021

Co je psychohygiena?

Psychohygiena je v podstatě soubor cvičení, které mají za úkol upevňovat, zvyšovat a znovu získávat duševní vyrovnanost člověka. Díky metodám psychohygieny si dokážeme vybudovat odolnost proti stresovým situacím i hektickému způsobu života. Naučíme se snášet vypjaté okamžiky a dokážeme je řešit s větší rozvahou.

Cvičením psychohygieny tak získáme nejen duševní nadhled a odolnost vůči nepříznivým vlivům, ale rovněž se prospěšně odrazí i na našem těle, které nebude trpět předčasným stárnutím.

Jaké faktory ovlivňují naší psychickou kondici?

V dnešní době je náš život protkán různými zátěžovými situacemi. Vlivem toho jsou naše tělo i duše vystaveny neustálému tlaku a stresu, cítíme se unavení a naše psychika strádá. Dlouhodobě nedostatečný nebo nekvalitní odpočinek a neschopnost oproštění se od napětí pak může být spouštěcím mechanismem různých psychických poruch a onemocnění.

Psychická disharmonie však nesouvisí pouze s vážnými psychickými diagnózami. Může se projevit i pocitem nenaplněného života, poruchami spánku, depresemi nebo pocitem méněcennosti. S psychickými problémy se potýká každý třetí člověk, a právě proto bychom o svou psychickou kondici měli dbát přinejmenším se stejným úsilím, jako o své tělo.

Proč je psychohygiena důležitá? 

Mnozí z nás se zabývají péčí o své tělo a fyzičku. Zdravě jíme, dodržujeme pitný režim, dodáváme tělu vitamíny a udržujeme ho fit pravidelným pohybem, avšak na duši často zapomínáme. Stále převažuje dojem, že o psychickou kondici by měli pečovat hlavně lidé s nějakou psychickou poruchou, což ovšem není pravda. Abychom si udrželi duševní vyrovnanost a odolnost, měl by se psychohygienou zabývat každý z nás.

Psychohygiena představuje důležitou prevenci před vznikem jak psychických, tak psychosomatických onemocnění. Díky psychohygienickému cvičení se umíme lépe soustředit při práci, vyrovnat se se stresem i neúspěchem a dokonce nás tato metoda dokáže naučit, jak si dopřát kvalitní odpočinek. S duševní rovnováhou se pak ruku v ruce dostaví i dobrá nálada, pozitivní pohled na život a celková spokojenost, což ovlivňuje nejen naše pracovní úspěchy, ale také náš sociální život. 

K TÉMATUDomácí difuzér v souladu se zdravím a duší

5 zásad, které přivedou do každodenního života pohodu

Spánek

Někomu stačí 4 hodiny kvalitního spánku, aby byl ráno svěží, někomu nestačí ani 10 hodin. Pomineme-li dobu věnovanou spánku, která je individuální, zaměříme se spíše na jeho kvalitu. Časté buzení a neschopnost usnout jsou nejčastější příznaky poruch spánku. Pokud nechcete sahat po lécích, máte více možností, jak kvalitu spánku zlepšit.

Základem je chladnější, zatemněná ložnice a čerstvý vzduch. K dalším činnostem, které podpoří spánek, patří levandulová koupel, večerní procházka, meduňkový čaj nebo vypnutí elektroniky alespoň 2 hodiny před ulehnutím. Vhodné je si osvojit určitou pravidelnost i řád, a ukládat se ke spánku ve stejnou dobu.

Aktivní pohyb

Aby mělo tělo potřebu odpočinku, je nutné mu dopřát i výdej energie. Nemusíte trávit každý den několik hodin cvičením a vyčerpat se do morku kostí, ale pravidelné procházky, domácí cvičení jógy nebo běh na čerstvém vzduchu podpoří jak vaši fyzickou kondici, tak zlepší kvalitu spánku.

Kromě viditelných úspěchů v podobě silného těla přináší pravidelný pohyb obrovské benefity i pro vaši duši. Během něj se v těle uvolňují tzv. hormony štěstí, především dopamin, serotonin, endorfin a enkefalin. Díky nim si připadáme spokojenější, uvolněnější a šťastnější.

Vyvážený jídelníček 

Pitný režim a vyvážená strava jde ruku v ruce jak s fyzickou kondicí, tak s duševním zdravím. Pokud je vaše tělo zásobené dostatkem vláhy a vitamínů, odolává lépe únavě i vyčerpanosti, což působí kladně i na vaši duši. Není žádným tajemstvím, že hladový člověk je často nevrlý a podrážděný. Psychohygiena má za jeden z hlavních pilířů vyvážený jídelníček právě proto, že nás pestrá strava zásobuje energií potřebnou ke zvládnutí všech každodenních výzev. 

Seberealizace

Duševní rozvoj a plnění svých malých osobních cílů pomáhá k duševní pohodě. Nezáleží na tom, zda se chcete naučit hrát na hudební nástroj, osvojit si novou techniku malování nebo zdolat vysoký kopec. Je jedno, zda si vytyčíte malý cíl nebo se pustíte do postupného plnění velké výzvy, seberealizace je stěžejní pro udržení dobré psychické kondice. 

K TÉMATUMBA: tajná ingredience úspěšných manažerek. Proč je důležitou podmínkou úspěchu

Odpočinek a relax

Někdo si pod odpočinkem představí masáž, jiný zdolávání hory. Relaxace nemusí znamenat, že se natáhnete na gauč k televizi. Odpočinek má mnoho forem a vy si podle svých potřeb a povahy zvolte ten, který vám pomůže vyčistit hlavu od myšlenek a uvolnit tělo od napětí. Zájmy a koníčky nám přinášejí uspokojení.

Probouzejí v nás motivaci k činnostem, ve kterých lze uplatnit svá nadání a schopnosti, a právě proto jsou koníčky skvělou formou relaxace.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Podivnosti a deformace nás fascinují. Podle psychologů je to normální

Psychosomatika aneb nemoc jako řeč duše

Zdroje článku:
sdílet
tisknout

Témata pro vás

Výběr článků

Rádi ji pijeme, i když víme, že to zrovna zdravé není. Že s její pomocí snadno sundáte žvýkačku z vlasů, to už asi všichni víme. Ale to zdaleka není všechno. Coca-cola vyčistí zašlé kachličky v koupelně, varnou konvici od usazenin nebo pánev s připáleným jídlem! To všechno bez zbytečného trápení a drhnutí. Také si s její pomocí můžete připravit colový dort. Podívejte na video!
Když poprvé začnete s dietou, můžete v prvním měsíci ztratit o něco více. Pokud například dodržujete nízkosacharidovou dietu, vaše tělo spaluje glykogen uložený ve svalové tkáni, když mu dojdou sacharidy. Glykogen se váže na vodu a při jeho spalování na energii se také ztrácí voda. Tato počáteční rychlá ztráta hmotnosti může být velmi motivující, ale nakonec se zúží.
Každý zaměstnavatel musí svým zaměstnancům nabídnout preventivní prohlídky. A zaměstnanci musí této nabídky využít. Nebo alespoň by měli. Poslední průzkumy ukazují, že lidé na takzvané ,,preventivky” nechodí, jistý podíl na tom má i koronavirová pandemie a apel na to, ať raději zůstáváme doma. Jenže svět se začíná vracet do normálu, což znamená, že se navrací i všechno s tím spojené.
Přirozené světlo nesmí v interiéru chybět, ale má ho být tak akorát. Někdy se však sluníčko zblázní a nezbývá, než ho vrátit do patřičných mezí. Slouží k tomu stínící technika, která má navíc dekorační funkci. Typickými zástupci interiérového stínění jsou vnitřní rolety a žaluzie. Ale co když se vám okoukaly nebo jen toužíte po designové lahůdce? Pak se vám budou líbit rolety typu den a noc. .
Spodní prádlo je nedílnou součástí každodenního života. Kromě toho bývá také důležitým prvkem v tom intimním kontextu. A to zejména z pohledu mužů. Hezké spodní prádlo totiž dokáže muže naladit na tu správnou náladu, umocnit v něm nejrůznější fantazie a představy. Které je ale láká úplně nejvíc a jak na jednotlivé kousky reagují?

Nepřehlédněte

Cílem lymfodrenáže je zlepšit kvalitu lymfatického oběhu, popřípadě odčerpat přebytečnou lymfu z podkoží zpět do oběhu. Postup je nutno znát a bezpodmínečně respektovat, a tak patří jen do rukou zkušených odborníků. Nesmí způsobit žádné bolestivé pocity, nepoužívají se při ní žádné emulze ani oleje.

Moderní magazín pro ženy s názorem

Redakce

Právní náležitosti

Zůstaňme v kontaktu

© 2017 - 2022 damskaliga.cz

Odebírat novinky

Přihlásit se

Jestě nemáte účet? Zaregistrujte se zde.

Nahlásit článek