Rodina

Nechte děti o prázdninách v klidu. Místo opakování učiva by si měly hrát

Nechte děti o prázdninách v klidu. Místo opakování učiva by si měly hrát
zdroj: 123RF.com
Také vám někdo v polovině vaší dovolené začne připomínat, jak se vám to krátí a že už brzy půjdete do práce? Kdyby to někdo udělal, asi byste se pěkně naštvala. Ale připomínat dětem, že brzy skončí prázdniny, připadá mnoha dospělým normální. Přitom i děti si potřebují odpočinout a ne myslet na povinnosti, které je čekají. Mají se vůbec děti o prázdninách učit?

Odpočinek je potřeba, opakování učiva ne

Psychologové se jednoznačně shodují, že pro děti s normálním prospěchem není učení o prázdninách nutné. Děti by měly o prázdninách pocítit změnu denního režimu. Měly by mít čas na své zájmy, koníčky, hodně spát a nezabývat se učením.

Nejhorší je, když rodiče nakoupí na konci školního roku cvičné sešity a dají dítěti úkol, ať bude, kde bude, každý den vyplnit jednu stranu,“ shodují se psychologové.

Někteří ambiciózní a velmi aktivní rodiče mají pocit, že dítě nemůže jen tak lelkovat doma. A zařídí mu od začátku do konce prázdnin bohatý program. Po rodinné dovolené následují třeba jazykové tábory, odborné kroužky, sportovní soustředění. A dítě se na konci prázdnin vrátí fyzicky i psychicky unavené. Neustálá pozornost tohoto typu totiž dítě zahltí množstvím vjemů a informací, které nezvládne zpracovat. Vlastně mu tak naplánují pokračování školního roku.

Nechte děti, ať se nudí. Jejich mozek pracuje mnohem více

Nuda znamená, že dítě nemá co dělat. A to je občas dobře. Musí si totiž samo najít činnost, která ho bude bavit a vyplní jeho volný čas. Znám děti, které si vezmou na chalupě pár dřívek a celý den kolem nich běhají, aby sestavily obyčejnou lavičku. Dodnes nám jedna taková o křivých nohách trčí na terase. Při takové činnosti mozek pracuje daleko víc, než když dělá věci nařízené a organizované. Musí totiž samo vymýšlet, kombinovat, tvořit.

Neplánujte jim činnosti od rána do večera. Nechte je, ať si samy vymyslí, co chtějí dělat. Nenařizujte jim, jakou knihu mají číst a kolik toho mají denně přečíst. Zkuste jim ale nějakou zajímavou knihu dát. Třeba se do ní začtou samy, ze zájmu, a ne z nutnosti vašeho příkazu.

Doučování jen pro pětkaře, ostatním stačí prázdninová škola

V srpnu by se měli začít průběžnému učení věnovat děti, které mají z některého předmětu nedostatečnou a čekají je opravné zkoušky. Ostatním stačí jeden až dva týdny před začátkem školního roku “prázdninová škola”. Využijte jazykových slovních her, deskových her, doplňovaček, matematických hádanek a dalších zábavných způsobů, z nichž děti v podstatě ani nepoznají, že si opakují učivo.

Dejte jim změřit zeď, která se bude natírat a spočítat plochu, abyste věděli, kolik koupit barvy. Na zahradě se mohou naučit přírodopis, na vodě fyzikální pravidla, na výletech po Česku i v zahraničí zeměpis. Připravte jim honbu za pokladem a po cestě dejte úkoly, které musí splnit. Například naučit se básničku, zazpívat písničku. Odborníci garantují, že takto získané znalosti se uchovají mnohem více, než ty nabiflované z učebnic.

Návraty z prázdnin raději dřív, než později

Není ideální, když se dítě vrátí v neděli pozdě večer domů a ráno vstává do školy. Psychologové doporučují, aby se děti vracely z prázdnin několik dnů před koncem srpna. Těch pár dnů slouží k tomu, aby se prázdninový režim pomalu změnil v běžný denní režim školního roku. Dítě se připraví na školu tím, že si například uklidí svůj pracovní koutek, vyčistí batoh, zkontroluje penál a s rodiči dokoupí nové potřeby. Školní rok pak začne bez stresu, přirozeně a nenásilně. 

Reklama

Reklama