A to něco je správná organizace času. V dnešní době existuje spousta chytrých aplikací do mobilních telefonů, které vám s plánováním pomohou. Anebo můžete sáhnout po starém dobrém a léty prověřeném diáři.
Prostá organizace času
Většinou nestíháte už ráno, kdy se probudíte. Pak už na vás čeká jenom spěch a stres a vy neustále přemýšlíte nad tím, jak všechno stihnete, když máte tolik povinností. Chce se vám z toho brečet, máte pocit, že už nic nemá cenu, protože váš život je jednom jedno velké lítání od povinnosti k povinnosti.
Stop. Takhle to přece být nemusí. Chyba je nejspíš v tom, že si na svá bedra nakládáte příliš mnoho povinností. Proto si každý večer, po práci nebo před spaním, připravte harmonogram na další den.
- fáze – Udělejte si rozpis těch nejdůležitějších činností, které za každou cenu musíte stihnout a ke každé si napište přibližný čas, jak dlouho vám daný úkol bude trvat. Skutečně ale v této fázi sepište jen ty úkoly, které hoří.
- fáze – Až v druhé fázi si poznamenejte úkoly, které byste teoreticky mohli stihnout, ale není to priorita. Při sestavování harmonogramu používejte barevné fixy nebo pastelky, abyste odlišila úkoly, které spěchají, a ty, které mohou počkat.
Vždycky ale plánujte harmonogram tak, aby se vám do něj vešel i čas na odpočinek, například na divadlo, kino nebo posezení s přáteli. Nebo třeba jen na to, abyste si doma lehla do vany a odpočívala. To je velmi důležitá část každého denního programu. Bez ní zůstanete zacyklení mezi povinnostmi bez vidiny nějakého povyražení nebo odpočinku.
Na sebe nezapomínejte
Jak už bylo řečeno, správná organizace času by měla obsahovat i čas na odpočinek. Bojíte se, že potom nestihnete všechnu důležitou práci? Pak hledejte problém jinde.
Nedává vám nadřízený příliš práce? Není na čase jít s pravdou ven a přiznat si, že je toho na vás zkrátka moc? Není slabostí říct, že nestíháte. Slabostí je mlčet a dřít a pracovat spíš na kvantitu než na kvalitu. Kvantita je možná důležitá v pásové výrobě, ale pokud v továrně nesedíte, pak si můžete dovolit zříct se části své práce. Váš nadřízený to jistě pochopí.
Musíte na to ale jít chytře. Neříkejte, že nestíháte, ale svému nadřízenému či nadřízené oznamte, že máte tolik práce, že nelze dělat všechno najednou bez toho, aniž by neutrpěla kvalita odvedené práce. Na to jistě uslyší. A pokud ne, je možná nejvyšší čas popřemýšlet nad změnou zaměstnání. Přece nechcete celý život prožít ve stresu a shonu.
Odškrtávání je důležité
Splněné úkoly si odškrtávejte. Uvidíte, že to vaší psychice velmi pomůže. Když uvidíte, jak vám jde práce od ruky, hned se vám bude přemýšlet lépe. I z tohoto důvodu je důležité neplánovat si toho na každý den příliš.
Jakmile se schyluje k večeru, měla byste mít již většinu úkolů splněných, pokud tomu tak nebude, opět začnete panikařit a tomu má organizace času za úkol předejít. Některé úkoly ovšem můžete s čistým svědomím posunout na další den. Zlaté pravidlo zní, že si plánujeme jenom tolik práce, kolik se vejde do osmihodinové pracovní doby. Pokud máte pocit, že zvládnete za stejnou dobu víc práce, pak také budete podvědomě pracovat rychleji, zbrkleji a nakonec stejně zjistíte, že jste místo osmi hodin pracovala deset.
Kde chcete být za 10 let?
Tohle je velmi důležitá otázka. Víte, proč děláte to, co každý den děláte? Některým z nás totiž jejich práce žádný smysl nedává, přesto jí tráví i dvanáct hodin denně. Tohle není život, který chcete žít. Nemusíte se živit tím, co vás baví, i když je to samozřejmě žádoucí, ale podstatné je také najít soulad mezi tím, co musíte dělat, abyste se uživila, a tím, co vás baví.
Většina z nás se svými koníčky zabývá ve volném čase, o víkendu a po práci, proto si vyhraďte čas i na to, co vás skutečně duševně obohacuje, čím se dokážete odreagovat a co vás přivede na jiné myšlenky. Třeba nakonec zjistíte, že byste se chtěla živit tím, co vás baví a co vás zatím zaměstnává jen ve volném čase.
Proto si sepište kroky, které povedou k tomu, že svůj koníček povýšíte na budoucí obživu. Nedávejte si velké cíle, ale rozepište si je do malých cílů a úkolů, které v průběhu dalších měsíců a let budete krok za krokem pokořovat. To je cesta za úspěšným a šťastným životem, ne čekat na to, že příští týden v té sportce už konečně vyhrajete.
Podělte se o povinnosti s vaší drahou polovičkou
Sdílíte-li domácnost s partnerem či partnerkou, rozdělujte si domácí práce spravedlivě mezi sebe. Nejde, abyste všechnu práci odvedla vy a druhý vůbec nic. Pak se nedivte, že nemáte čas sama pro sebe.
Když jeden den vaříte vy, další den vaří ten druhý. To samé by mělo platit i o uklízení, praní nebo žehlení. Že to je jenom ženská práce, říkáte si? Ale no tak, žijeme v jedenadvacátém století. A muži jistě nejsou tak neschopní, aby si nedokázali vyžehlit košili nebo aby nedokázali uvařit těstoviny. A prachovka v ruce jim také na mužnosti neubere. Přece nechcete všechno dělat sama, ke všemu, když ještě například musíte obstarávat děti.
Jaký si to uděláš, takový to máš… zpívají Chinaski v jednom ze svých hitů. To je svatá pravda. Nemusíte začít hned od zítřka se všemi změnami. I organizace času má svůj čas. Je dobré si změny naplánovat postupně a každý týden nebo měsíce zavést další, dokud nebudete žít takový život, jaký skutečně chcete.
Dnes začněte jen tím, že si napíšete seznam nejdůležitějších úkolů na zítřek. Tak směle do toho.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Psaní rukou mizí z našich životů. Dobrovolně se děláme chudší