A musím přiznat, že i v roušce mu to slušelo. Vždycky to byl prima chlap. Povykládali jsme, a taky jsme konečně probrali náš plánovaný scuk. Tentokrát si k němu do autoškoly přivedu i své lejdís z redakce. Cíl je jasný: zjistit, jaká motorka je vhodná pro ženy?
Když se sejdou tři holky
Před začátkem testu je dobré zdůraznit, že dvě ze tří holek, co jsme k Milanovi dorazily, už papíry na motorku máme. A taky roušky na puse, abychom se vyhnuly případnému dráždění koronahada bosou nohou. Helmy máme svoje, hadry a rukavice taky. A ta třetí, naše Jitka, kterou jsem přemluvila, se dostavila na test motorek jako do jiného světa. Nic nechápala. Od toho jsme zde my všichni ostatní, abychom se o ni postarali.
Tohle musí vědět každá holka
Přemýšlíte o koupi motorky? Super. Samozřejmě kromě řidičáku budete potřebovat taky základní informace. Třeba to, že jedním z velmi důležitých parametrů pro běžný provoz je výška sedla. Ta se pojí s jeho šířkou a celkovou vzdáleností řídítek. Pokud jste drobná, je důležité si pohlídat i celkovou hmotnost motorky a těžiště. Asi se nebudete chtít při zastavení vyklopit jako brouk.
Platí jednoduché pravidlo: Vždy musím při zastavení mít jednu nohu na zemi a druhou na stupačce. A tohle pravidlo platí, pokud už trochu jezdit umíte, třeba na skútru. Jestli ne, rozhodně si vyberte mašinu, se kterou pohodlně dosáhnete oběma nohama na zem. Ne pokaždé totiž pojedete na rovné cestě, a v případě, že byste správně nedosáhly nohama na zem, se z vás stane bezbranný brouk – odporoučíte se k zemi. Když si vyberete konkrétní kousek a zjistíte, že dolů nedostáhnete, poptejte se prodejce, zda vám může sehnat originální snížené sedlo.
Jdeme zkoušet mašiny
Nejprve jsme si hýčkali Jitku. Vyzkoušela si, že na Suzuki GSF 650 Bandit se jí podařilo nasednout bez obtíží. Motorka jí padla dokonale do ruky, a to není vysoká. Na zem dosáhne pohodlně. Vyzkoušeli jsme, jak se jí motorka drží v ruce, a zda jí není jemný předklon nepříjemný. A musíme přiznat, že se nám Jitka do Bandita zamilovala. I my si ho vyzkoušely a projely se po cvičném parkovišti mezi kužely. Byla to prima jízda, Bandit má nízké těžiště a není ani dlouhý, ani krátký. Dobře se ovládá a nikde „nepřekáží.“
Jako další kousek si Jitka vyzkoušela Hondu CB 500, a hned potom Yamahu FZ6 Fazer. Všechny tři stroje byly výškově nastaveny na běžnou výšku postavy, takže 168 centimetrů vysoká Jíťa neměla nejmenší problém dosáhnout. I my si zkusily jízdu na těchto pro autoškolu upravených modelech, a neměly jsme co vytknout. Dokonce jsem uznala, že můj chopper je trochu „přes čáru“ – zase tak pohodlně se mi na něm nesedí. Tohle byla prima jízda zručnosti.
Milan nám ještě vysvětil, že tyto tři motorky jsou pro holky ideální. Samozřejmě pokud se rozhodly pořídit si silniční motorku.
Když se vám nechce řadit
Patříte mezi zvědavce, co se motorek týče, ale neláká vás představa, že byste se zdržovaly řazením? Podívejte se například do Itálie nebo Španělska, kde všichni jezdí na skútrech. Elegantní a pohodové přibližovadlo, se kterým si nemusíte lámat hlavu nad převodovými stupni.
Ještě přidáme info, že v současné době jsou skútry neprodávanějšími motorkami pro něžné pohlaví. Jednoduché ovládání, ideální výška a naprosto pohodlná jízda. Výborný tip obzvláště do městského a příměstského prostředí. Manipulace a parkování jde jedna báseň.
Někdo by raději enduro?
Silniční motorka je varianta, co se využívá v každé autoškole. Je uzpůsobena k provozu na silnicích, a ve městě se vám bude hodit nejen její nízké těžiště, ale i přilnavé pneumatiky.
Něco jiného bude, pokud se rozhodnete jít do endura. Tenhle typ motorky je super pro jízdu přírodou, kde se dokonale vyblbnete. Pro holky, co začínají, jsou ideální stroje třeba Suzuki DR 650 RSE. U této mašiny se dá snížit sedlo. My jsme u Milana zkusily BMW F 650 GS, které má pro svou manželku.
A byly jsme nadšené! Mělo již snížené sedlo, takže jsme pohodlně dosáhly dolů. Samozřejmě oproti silničním motorkám je těžiště o něco výš, ale pro jízdu v terénu je to potřeba. Rozhodně je to super volba. KTMka jsou skvělé stroje, ale hodí se spíše pro vyšší holky.
Přemýšlíte nad svojí první motorkou? Rozhodně vám doporučujeme, abyste se před koupí na stroji projela alespoň na cvičném okruhu, a vyzkoušela si tak, zda všude dosáhnete a zda se vám motorka dobře ovládá.
Ať žije vítr ve vlasech, dámy!
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Dáma a skútr? Vyzkoušeli jsme si, jak se jezdí po Praze v jedné stopě! Stálo to za to!