Sleva, výhodný nákup, 1+1 zdarma, vše za polovinu. Tím vším se obchodníci snaží vzbudit dojem, že nakoupit musíte, levnější už to přeci opravdu nebude. Slevy a výprodeje mohou být opravdu výhodné. Jenže jak odolat a zjistit, že opravdu nakupujete se slevou?
Kolik vlastně sleva je?
Sleva až… Slevy již od… Všechny tyhle termíny nás matou. Správně uvedené cena se slevou by měla obsahovat jak cenu původní, tak slevu. Ale občas ceny původní nejsou to, co byly před začátkem slev. To je již nekalá obchodní praktika. Ideální je ve slevě koupit věc, o které jste si jisti, kolik předtím stála. Může to být mobil, zimní bunda i třeba nábytek. Tzv. si počkat, až vám věc obchodník zlevní. Ne vždy ale ve slevě nakupujeme tímto způsobem.
Jak si srovnat ceny
Abyste nakoupily opravdu výhodně je nutné mít přehled o běžných cenách. Pokud ho nemáte, použijte internetové srovnavače. Dají se na nich najít nejen ceny elektroniky, ale i ceny u potravin. Nemůže se vám tak stát, že koupíte třeba banány se slevou, ale pak zjistíte že daná cena je všude jinde cenou běžnou. A to se může stát nejen u banánů. Bohužel zvláště v obchodech s potravinami lze narazit na slevy permanentně. Tady ale také spíše platí, že přehled o cenách máte, nakupujete přeci častěji než v období slev.
U zboží o němž přehled tak úplně nemáte se vyplatí si počkat. Obejít více krámů, pečlivě promýšlet a zase srovnávat ceny. Může se stát, že v jednom obchodě bude vysavač nést označení sleva, a přesto ho budou prodávat za cenu 1200 Kč a ve vedlejším elektru bude za cenu 899 Kč bez slevy. To je i můj případ z minulého týdne. Zabralo to sice víc času, obejít více obchodů a opravdu jsem z toho nebyla nadšená. Nicméně ve výsledku jsem tak za částku 1200 Kč pořídila o třídu lepší vysavač, než na který jsem se v prvním obchodě dívala.
Jak odolat a vůbec nic nekoupit?
Kromě lákání k okamžitému nákupu ve formě slevových poutačů na výlohách, na nás pak slevy vyskakují všude. Nakoupit ve slevě totiž můžete i přes e-shopy, z pohodlí domova. Jak odolat okamžitému popudu k nákupu? První rada zní nenosit kartu a tolik hotovosti. Ale kdo z nás to dělá a nemá platební kartu stále s sebou v peněžence? Dalším trikem je ptát se samy sebe: opravdu to potřebujete? Šesté šedivé triko, třetí červený svetřík? I když je zboží ve slevě, není zadarmo. Proto si najděte něco, co pro vás má hodnotu a přepočítávejte. To je naše další rada.
Má pro vás cenu svetřík, za jehož cenu můžete pořídit celodenní lyžařskou permanentku? Má pro vás cenu triko, jehož hodnota se rovná báječné kávě s kamarádkou? Protihodnoty si přiřaďte sama. Myslete střízlivě a vždy si zhodnoťte, zda pro vás má nabízené zboží skutečně takovou hodnotu, jaká je na visačce, bez ohledu na výši slevy. A pokud jste hodně impulsivní a bojíte se, že na vás žádný z těchto triků nezabere, raději v tomto období nepouštějte televizi, rádio a nechoďte ven. Jen tak se ochráníte před slevovými žraloky, kteří na vás číhají.
Záruka
I když třeba nakoupíte impulsivně, uložte si účtenky. Na zboží ve slevě se stále vztahuje plná záruka 2 roky, i když se vám občas obchodníci snaží namluvit něco jiného. Záruka může být kratší, pokud je věc ve slevě kvůli nějaké vadě, třeba křivému švu. Tuto vadu už reklamovat nemůžete, jiné však ano. Při akcích typu 2+1 zdarma se záruka skutečně vztahuje pouze na zboží , které bylo zaplaceno, na zboží zdarma se nevztahuje. Je třeba ovšem na účtence pečlivě rozlišit, které zboží, resp. Který kus je ten zdarma. Pokud to tak rozlišeno není, záruka se vztahuje bez výjimky na všechny koupené výrobky.