Rodina

Výběr dovolené. S dětmi se radikálně změní požadavky a priority

Zdroj:123RF.com

Přírůstek do rodiny s sebou oproti životu bez dětí přináší v mnoha ohledech spoustu změn. Portál Sportvokolí.cz se ve svém rozsáhlém průzkumu zaměřil na vliv dětí ve způsobu trávení dovolených. Tři čtvrtiny respondentů s dětmi ve věku od 6 do 15 let uvedly, že se jim s příchodem potomka celkově změnila organizace dovolených. Útrata za hlavní dovolenou je u rodin s dětmi ve srovnání s lidmi bez dětí průměrně o 14 tisíc vyšší. A jaká jsou hlavní kritéria při výběru dovolené, když máte děti? To vše v našem článku.

Výběr dovolené

Mimo financí se také zásadně mění už samotný výběr dovolené. Bez ohledu na to, zda lidé mají nebo nemají děti, jsou hlavním faktorem při volbě dovolené jejich finanční možnosti. Další kritéria se však už významně rozcházejí, zejména pak při cestě do zahraničí. „Zatímco pro rodiče je podstatné vyžití pro jejich ratolesti například v podobě animačních programů, lidé bez dětí mnohem více sledují možnosti, jak se zabavit mimo hotelový komplex,“ říká Václav Friedmann, tiskový mluvčí Sazky, která portál Sportvokolí.cz spravuje.

Sázka na zkušenost

Rodiny s dětmi rovněž mnohem častěji volí už prověřené destinace, do kterých se vrací opakovaně, na rozdíl od cestovatelů bez potomků, kteří chtějí spíše objevovat a poznávat nové oblasti. Vybrané destinace pro letošní zahraniční dovolenou se napříč skupinami liší jen minimálně. Více než polovina lidí tráví volno v tuzemsku, čtvrtina vycestuje po EU, přičemž mezi nejoblíbenější destinace patří Chorvatsko, Slovensko a Itálie. Pokud už Češi míří do exotičtějších míst, jedná se téměř ve všech případech o dospělé bez dětí ve věku od 6 do 15ti let.

Plánování s předstihem

Dalším rozdílem mezi sledovanými skupinami je termín zařizování hlavní dovolené. Lidé s dětmi uvádí, že své volno si musí plánovat výrazně dříve než ostatní, u téměř poloviny rodičů jde o přibližně půlroční předstih. Bezdětným stačí ve 40 % případů zorganizovat si dovolenou do 1 měsíce před odjezdem. „Dlouhodobější plánování aktivit s rodinou potvrzuje i náš web Sportvokoli.cz. Akce pro děti zde rodiče vyhledávají alespoň týden dopředu, zatímco většina ostatních uživatelů řeší své plány až ráno po probuzení,“ dodává Václav Friedmann.

Kritéria při výběru dovolené

Třem čtvrtinám lidí se s dětmi změnila organizace dovolených. Nejčastěji jde o změny spojené s jednotlivými parametry dovolené.

  1. Rodiny s dětmi v téměř čtvrtině případů volí vlastní stravu. U lidí, kteří si užívají dovolenou bez dětí, je tento způsob stravování spíše výjimečný.
  2. Lidé s dětmi také mnohem častěji využívají k ubytování kempy (24 %), hlavním důvodem jsou nižší finanční náklady.
  3. Při přímém srovnání je patrné, že rodiny s dětmi se daleko více (42 % vs. 26 %) věnují sportovnímu vyžití. Naopak lidé bez dětí ve věku od 6 do 15 let více času stráví procházkami a turistikou (71 % vs. 54 %).
  4. Rodiny s dětmi jsou rozhodně skupinou, která začíná vybírat dovolenou nejdřív.
  5. Nejčastěji míří do hotelů, které nabízejí pro děti zázemí jako bazény, skluzavky, tobogány a zároveň v nich fungují animační programy apod. Ve výsledku je tak spokojená celá rodina, protože děti mají o zábavu postaráno s česky mluvícími animátory a rodiče mají v tu chvíli čas sami na sebe a odpočinek. Zájem o tento typ dovolené roste oproti loňsku v desítkách procent.
  6. V last minute období nakupují zájezdy z větší části jednotlivci nebo páry, protože jsou flexibilnější.
  7. V rámci úspor mezi rodinami s dětmi ve větší míře využíván vlastní automobil, kterým cestuje 62 % dotázaných (bez dětí 48 %). Letecky míří za teplem přibližně pětina rodičů s dětmi, tedy o 10 % méně než Čechů bez potomků.
  8. Lidé bez dětí ve věku od 6 do 15 let si také během své dovolené najdou čas na sex až dvakrát častěji než rodiče, kteří se musí věnovat svým ratolestem.

Autor: red


Info:

Průzkumu, kterého se zúčastnilo celkem 1 000 respondentů (500 rodiče s dětmi ve věku od 6 do 15 let, 500 bez dětí ve zmiňovaném věku), realizovala pro web Sportvokolí.cz, který spravují Sazka a ČOV, agentura NMS Research.

Reklama

Reklama