Strašák počítačových her
Mnoho dospělých se doslova zaklíná tím, že jsou počítačové hry špatné. Ale nejsou. Jejich pomocí lze u dětí zlepšovat vnímání, postřeh, pozornost, rozvíjet jejich trpělivost, logiku, komunikaci a další vlastnosti. Hry tak mohou sloužit jako podpora výchovy a vzdělávání.
Doma se naučí víc, než ve škole
Podle vědců z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity platí, že čím dříve děti s používáním informačních technologií začnou, tím lépe je umí zapojit do svého života. Prostě se tyto prostředky stanou přirozenou součástí jejich životního stylu. Navíc čas strávený doma u počítače je mnohem užitečnější než hodina IT ve škole. Třeba i proto, že dítě se učí formou hry a často metodou pokus-omyl. A to je pro jeho vývoj velmi důležité.
Nebojte se a zapojte malé děti. Hlídejte ale čas
Firmy vyvíjejí hry pro děti od takřka batolecího věku. Struktura většiny takových her je založena na postupně narůstající obtížnosti úkolů, takže dítě postupuje od jednoduchého ke složitému, od známého k neznámému. Tím si osvojuje nové vědomosti a dovednosti. Je však třeba dodržet určitá pravidla. Mezi ty nejdůležitější patří výběr vhodné hry z hlediska věku dítěte a denní čas, který u počítače dítě stráví.
Pozor na dobu u obrazovky
Dle doporučení odborníků by dítě předškolního věku nemělo na počítači trávit více než 20 až 30 minut denně, v mladším školním věku kolem jedné hodiny a od deseti let 1 až 2 hodiny. Doporučuje se určit spíš celkový týdenní čas, protože dobu některých aktivit nelze přesně vymezit. Je třeba nesmysl dítě vyhnat od hry po půl hodině a nenechat ho dohrát příslušné kolo do konce. Proto spíš stanovte konkrétní úkol. Například zahrát si tři kola hry.
Hrajte si také. Děti vás mohou leccos naučit
Nedávno jsem slyšela od čtyřicetileté matky, jak si s manželem mysleli, že budou držet krok s rozvojem technologií, ale i oni už občas zaostávají. Pro přemíru běžné práce a denních starostí nemají čas sledovat všechny nové trendy.
Dítě se u počítače nebo mobilu může naučit používat nové komunikační prostředky a předá tyto znalosti svým rodičům nebo prarodičům. Tak se v něm vytváří pocit důležitosti v rámci rodinných vztahů. Proto se nebojte a zahrajte si s dítětem hru, kterou jste mu koupili. Jednak se s ní seznámíte a budete vědět, zda je pro něj opravdu vhodná, a jednak se naučíte nové věci a budete s dítětem sdílet jeho zájem. A to může být důležité pro mezigenerační propojení a komunikaci.
Neodmítejte, nekritizujte, ani nepoužívejte jako trest
Ukažte dítěti, že si vážíte jeho nově nabytých znalostí. Dejte mu třeba najevo, že je dobré, když splnilo hrou požadovaný úkol. Pokud chcete dítěti některou hru zakázat, připravte si jasné a věcné argumenty.
Nepoužívejte zákaz nebo povolení hrát počítačové hry jako prostředek odměny či trestu. Jen tím dítěti zdůrazníte význam této činnosti. Dítě by mělo tyto aktivity vnímat jako jednu z možností, jak trávit volný čas. Ne jedinou a nejdůležitější.
Hlavně neodmítejte jeho zálibu. Neříkejte mu, že čas strávený u počítače nemá žádný smysl. Jestliže to uděláte, může se stát, že si najde k hrám tajnou cestu, třeba u kamaráda. A vy nad jeho zájmy ztratíte kontrolu. Jestliže bude hrát doma, máte možnost ovlivnit a kontrolovat činnost, které se na počítači věnuje. Předejdete tak možným rizikům, která mohou nejen z hraní her, ale i z dalších činností na internetu vyplynout.