Osmihodinová masturbace jako zkouška hranic umění
Nedávno promluvila v podcastu Fashion Neurosis o jedné ze svých nejnáročnějších performancí – několikahodinové masturbaci během výstavy v New Yorku. Ačkoliv se tento akt může zdát výhradně sexuální, Abramović ho postavila do zcela jiného kontextu – jako zkoumání vnímání, samoty, fyzické přítomnosti a vlastní identity.
Osm hodin pod pódiem
Výstava s názvem Seven Easy Pieces se konala v roce 2005 v Guggenheimově muzeu. Během několika dnů zde Marina předvedla sedm různých performancí, které navazovaly na slavná díla svých předchůdců. Jedním z nich bylo i kontroverzní dílo Seedbed, původně vytvořené umělcem Vito Acconciem.
V jeho reinterpretaci se Abramović ukryla pod dřevěné pódium a osm hodin v kuse masturbovala – neviděna, ale slyšena. Diváci v galerii tak byli svědky intimního aktu, aniž by přesně věděli, co se odehrává. „Musela jsem se naprosto soustředit. Byla jsem tam sama, bez očního kontaktu s lidmi. Myslím, že jsem vyvrcholila devětkrát,“ přiznala Marina v podcastu. Následující den celý akt zopakovala. Sama to označila za jednu z fyzicky nejnáročnějších výstav své kariéry.

Provokace nebo odvaha?
Její práce odjakživa balancují na hraně. Už v 70. letech například vystřídala prostitutku v amsterdamské čtvrti červených luceren – tehdy opět kvůli uměleckému konceptu. Takové kroky jí přinesly nálepku „kontroverzní“, ale zároveň jí zajistily výjimečné místo v dějinách performance.
Její nejznámější výstava však přišla až v roce 2010. The Artist Is Present v newyorském Museum of Modern Art (MoMA) se zapsala do historie nejen délkou – 736 hodin – ale i intenzitou. Abramović seděla v tichosti u stolu a dívala se lidem do očí. Ti mohli přijít, posadit se naproti ní a zažít okamžik hlubokého propojení – beze slov. Během výstavy si před ní sedlo přes 1500 lidí a mnozí z nich byli dojati k slzám.
Strach jako motor
Navzdory dekádám praxe Marina přiznává, že trému pociťuje dodnes. Před každým vystoupením má silné křeče v břiše a tělo jí svírá strach. Právě tento stav si ale pochvaluje – vnímá ho jako znak toho, že jí na všem opravdu záleží. „Když se bojím, vím, že jsem plně přítomná. Že jsem tady a teď,“ říká.
A právě autenticita, fyzická odvaha a citlivost k prožitku jsou důvody, proč ji publikum po celém světě obdivuje – a proč zůstává jednou z nejvýznamnějších osobností současného umění.
MOHLO BY SE VÁM HODIT
Adonxs na Eurovizi 2025 do finále nepostoupil. Opět zůstáváme v semifinále
Met Gala 2025: Rihanna oznámila těhotenství a móda vzdala hold černošské identitě