A nevíte, zda stihnete udělat tolik práce doma, jako v kanceláři. Home office má svá pravidla. Zkuste je dodržovat.
Stálý home office. Výhody a nevýhody
Pracuji doma už více než deset let. Mám kamarádky, které jsou na tom stejně. Třeba proto, že mají zaměstnavatele vzdáleného stovky kilometrů a jejich práce to umožňuje. Většina lidí, kteří pracují doma nastálo, nemá od zaměstnavatele stanovenou pracovní dobu. Má pouze pracovní úkoly, které musí v určitém termínu splnit. A záleží na nich, kdy tak učiní.
Ale to je právě pro některé lidi, kteří s prací doma začínají, velké lákadlo. Ráno kávu a noviny, pak vyvenčit psa, nakoupit, vyřídit soukromé telefonáty. A najednou je poledne. Tak si uděláme oběd a po něm zasurfujeme na internetu a dáme prádlo do pračky. Jsou tři odpoledne a vy jste se na práci možná jen tak letmo koukla.
Nemluvě o tom, že „když jste přece doma, zvládnete zařídit to či ono“. Alespoň tak si to myslí partner.
Neuvaříte, nevyperete. Musíte pracovat
Málokdo, kdo nezažil alespoň několik týdnů práci z domova, totiž chápe, že potřebujete svou pracovní dobu. Čas, kdy se budete věnovat pouze své práci.
Neuvaříte, nevyperete, neoběháte úřady a obchody. A to si musíte stanovit a případně na rodině vydobýt.
Stanovte si jasně svou pracovní dobu a dodržujte ji. Nedejte se rušit požadavky členů domácnosti. Stejně, jako kdybyste chodila do kanceláře.
Než začnete pracovat, tak se upravte a oblékněte. Nepracujte v pyžamu. Dopadnete tak, že k večeru zjistíte, že jste se ještě neumyla, natož nalíčila. Nemusíte doma sedět v lodičkách a kostýmu. Stačí pohodlné oblečení, v kterém se můžete ukázat například listonošce, kurýrovi nebo návštěvě kolegy.
Nezapomeňte na relax a sociální kontakty
Rozhodněte se, v kolik hodin ukončíte svou denní práci a dodržujte to. Záleží to například na režimu celé rodiny, zda jste sama, máte partnera či děti. Každopádně potřebujete čas pro sebe. Kdybyste nevytáhla paty z domu, neprospělo by to ani vám, ani vašim blízkým.
Práce doma má totiž velkou nevýhodu v tom, že jste ve spojení se světem pouze prostřednictvím elektroniky a málokdy s někým mluvíte osobně. To si musíte nahradit kontakty ve volném čase. Ukončete práci a jděte na procházku, do fitka, do bazénu, sejděte se s kamarádkou.
Nemyslete si, že když pracujete doma, musíte být stále k dispozici. Není tomu tak. Pokud nenastane u vašeho zaměstnavatele extrémní situace, nepracujte večer a o víkendech. A už vůbec ne o dovolené. Věnujte se koníčkům právě tak, jako vaši kolegové, kteří chodí do kanceláře.
Sporadický home office
Těžko bude asistentka manažera pracovat doma, když ji potřebuje, aby vyřizovala denní agendu, plánovala porady a jednání. Nemluvě o lékařích, prodavačkách a dalších zaměstnancích ve službách a veřejné správě. Ale projektant, účetní či obchodní manažer může občas pracovat z domova.
Většina zaměstnavatelů v těchto případech trvá na dodržování stejné pracovní doby pro všechny. Je to především proto, abyste byli on-line ve stejnou dobu, jako váš šéf a kolegové a mohli řešit konkrétní pracovní záležitosti.
Nejedna firma, u níž je home office běžný, má pro tyto účely i své aplikace, vnitropodnikové softwary, on-line kanceláře, cloudy, internetová rozhraní, jejichž prostřednictvím se zaměstnanec z domova přihlásí do práce. A zaměstnavatel tak může průběžně sledovat pracovní aktivitu. Počítejte s tím, že musíte být na lince přesně v danou pracovní dobu.
Výhodou takových systémů ale je, že uděláte práci, která je vám uložena a po zbytek dne nebudete řešit, kterou pracovní povinnost jste odložila či zanedbala.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Pánská pracovna. Jak ji zařídit a vytvořit dokonalou domácí kancelář
Jak předejít krizi, když svou práci vykonáváte práci z domova