I když by si člověk řekl, že když se zájem o internetové nakupování tak zvedl, pravděpodobně se anuluje riziko podvodů. Přece jen lidé byli takřka nuceni nakupovat online. Ve skutečnosti je však aktuální situace tou nejlepší úrodnou půdou pro falešné prodejce, jež se rozhodli chytit situaci za pačesy. A s tím jde ruku v ruce i zvyšující se množství podvodných e-shopů. Jak podvodné e-shopy poznat?
Aktuální průzkumy varují
Nedávno provedené průzkumy ukazují na zvyšující se trend online nakupování. Podle mnoha analytiků zůstanou zákazníci věrní právě nakupování online, nikoliv v kamenných prodejnách. V souvislosti s tím se poukazuje na stále rostoucí počet podvodných e-shopů, jež z lidí chtějí vymámit nejen peníze, ale osobní informace v podobě údajů z karty, telefonního čísla nebo místa bydliště či e-mailu.
Při nakoupení v takovém e-shopu se lidé svého zboží nedočkají. Spíše se dočkají půjček nebo jiných problémů, kterým předcházelo využití osobních údajů. Proto předtím, než se pustíte do nakupování na internetu si projděte několik základních věcí, jež by na e-shopu neměly chybět.
Každý e-shop musí mít uvedené své identifikační údaje
Když jsme se zeptali odborníků na to, jak rozeznat podvodné e-shopy od těch skutečných, zmínili identifikační údaje. Podle nich jsou právě identifikační údaje něčím, co se musí kontrolovat. Ze zákona je musí mít prodejci uvedené na svých stránkách. Pakliže tomu tak není, rychle od daného e-shopu dejte ruce pryč.
E-shopy bez identifikačních údajů jsou označovány za anonymní obchody. Pakliže na některý takový narazíte, můžete si ho ještě raději zkontrolovat v seznamu rizikových e-shopů, který najdete na stránkách České obchodní inspekce.
Příliš nízká cena = zvyšující se podezření
Lidé sice mají tendenci nakupovat levně, respektive ve slevách, ale příliš nízké ceny by měly budit pozornost. V ideálním případě si danou věc, než si ji zakoupíte, prověřte a srovnejte s ostatními stejnými nebo podobnými produkty na trhu. Pokud se cena liší opravdu razantně (čili rozdíl se rovná i několika tisícům korun), pak dejte od nabídky raději ruce pryč.
Důvodem takto nízké ceny nebývá to, že danou věc člověk koupil někde opravdu výhodně. Spíše se jedná o falešný produkt nebo jen o touhu prodejce vymámit z vás alespoň nějaké peníze s tím, že vám zboží nikdy nedodá.
Recenze berte s rezervou
Mnozí odborníci jsou toho názoru, že byste se měli dívat na recenze. Jenže ve skutečnosti už nejsou recenze tak spolehlivým zdrojem informací jako kdysi. Lidé jsou takzvaně “vyčůraní” a raději někoho zaplatí, aby jim kladnou referenci napsal.
Ovšem i za této situace je dobré názory dřívějších kupujících sledovat, zejména pokud nakupujete v daném obchodě poprvé. Za přečtení stojí i jejich negativní recenze, u kterých sledujte odpovědi. Dočkal se zákazník nějaké zpětné reakce či je obchod v útlumu a nereaguje?
Prověřte si zprostředkovatele
Už bylo zmíněno, že identifikační údaje musí být nedílnou součástí webu. Navíc je dobré prověřit si uvedeného zprostředkovatele. Uvedení jména je sice krásné, ale co když e-shop není ve skutečnosti e-shopem, za který se celou dobu vydává? Nebo co když je zprostředkovatel pouze tichým, nedohledatelným jedincem, takzvaným bílým koněm?
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
3 ultimátní tipy, jak ušetřit majlant při nakupování v e-shopech
Rozvoz potravin v rozkvětu. Jaké jsou výhody způsobu nakupování?