Také v restauraci uzavíráte smlouvu
Reklamace v restauraci se nebojte. Když se přijdete někam najíst, tím, že si jídlo objednáte, uzavíráte s provozovatelem daného zařízení obchodní smlouvu. A pokud on ji ze své strany nedodrží, máte právo na výměnu pokrmu, na slevu nebo i odejít bez placení.
Nedostatkem může být množství objednaného jídla či nápoje, jeho teplota, složení či postup přípravy. Ale také vlastnosti pokrmu, které nebyly uvedené v jídelním lístku. Například jídlo obsahuje ořechy, které nebyly uvedeny mezi alergeny daného jídla. A vám může jeden ořech způsobit alergickou reakci.
Pokud jste si vybrala špatně, není to chyba restaurace
Restaurace odpovídá za to, že podávané pokrmy i nápoje mají sjednané vlastnosti. Pokud vlastnosti nejsou specifikovány, měly by odpovídat povaze zboží a zvyklostem. Například je běžné očekávat, že když je v jídelním lístku svíčková s knedlíkem, tak dostanete v omáčce plátek hovězího masa a ne kuře. A když si objednáte šampaňské, že vám nedonesou sekt. Nedostatek, který objevíte, by měl být tzv. měřitelný. Jestliže vám jídlo „jen“ nechutná, reklamace je bezpředmětná.
Jak postupovat? Reklamujte ihned
Když objevíte vadu, reklamujte ji ihned. Že je jídlo studené poznáte při prvním soustu. Jestliže sníte půlku talíře, už vám personál nemusí uvěřit. Jídlo se může ohřát nebo vám musí přinést nové teplé. Nejjednodušší situace je, když vám přinesou jiné jídlo nebo nápoj. Okamžité přivolání obsluhy, která vymění jídlo za správné.
Když je jídlo přesolené nebo překořeněné, je to změna jakosti a vy máte právo na slevu nebo na dodání jiného. Horší to je, když se domníváte, že v knedlících mají být jahody a je tam marmeláda. Předpis, který upravuje, z jakých surovin má být jídlo připravené, totiž neexistuje. Takže pokud restaurace neslíbila v jídelním lístku, že jsou knedlíky „s jahodami“, ale jen napsala „jahodové“, s reklamací zřejmě neuspějete.
Častá stížnost bývá na dlouhé čekání. Zákon dobu, během které je třeba jídlo a pití přinést, nestanoví. Přesto se všeobecně má zato, že by to mělo být v době přiměřené. Pro hotová jídla by to mělo být kolem 10 minut, pro minutky 30 minut. Ale pokud vám personál sdělí, že vaši objednávku vyřídí třeba za 40 minut a vy to vezmete na vědomí, musíte čekat.
Reklamovat můžete i vyúčtování
Vždy si zkontrolujte, jestli výsledná cena odpovídá té na jídelním lístku. Účtenka nesmí obsahovat poplatky, na které jste nebyli předem upozorněni, například spropitné nebo někde ještě používaný tzv. couvert (chléb či podobné věci na stole k volné konzumaci). Pokud není tento fakt uveden v jídelním lístku, nemusíte je platit.
Pokud máte pocit, že obsluha nechce nebo neumí vyřídit vaši reklamaci, nechte si zavolat osobu pověřenou, která reklamace vyřizuje. V každé provozovně musí být vždy někdo takový přítomen.