Domů » Životní styl » Psychika » Nedostatek hořčíku: Může být příčinou depresí a podobných problémů
prášky
Stres, nespavost, podrážděnost, celková únava a deprese bývají často přičítány jarní únavě. Někdy není viníkem jarní únava, ale nedostatek hořčíku. Často tak můžeme svůj zdravotní stav zlepšit sami a stačí k tomu jen zvýšit příjem magnézia. (zdroj foto: 123rf.com)
Psychika

Nedostatek hořčíku: Může být příčinou depresí a podobných problémů

Stres, nespavost, podrážděnost, celková únava a deprese bývají často přičítány jarní únavě. Někdy není viníkem jarní únava, ale nedostatek hořčíku.

Hořčík, magnézium, je minerál, který je pro správné fungování našeho těla naprosto nezbytný. Nedostatek hořčíku může tedy zapříčinit spoustu problémů. Ovlivňuje hladinu cukru v krvi, zdraví kostí, svalů i cév. Doporučená denní dávka se různí. Muži nad 31 let by měli denně přijmout 420 mg a ženy 320 mg. U těhotných a kojících žen je potřeba hořčíku vyšší (těhotné ženy 350-360 mg, kojící ženy 310-320 mg). Vyšší potřebu hořčíku mají také sportovci, osoby vykonávající fyzicky těžkou práci, ale i kardiaci, diabetici.

Projevy nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku může mít celou řadu projevů. Mezi nejčastější projevy nedostatku magnézia patří vysoký krevní tlak a onemocnění kardiovaskulárního systému, migrény, časté změny nálad, deprese, podrážděnost, poruchy chování, nespavost a problémy s usínáním, poruchy PMS, poškození ledvina a jater, osteoporózu, vracející se bakteriální nebo mykotické infekce, svalové slabosti, křeče a impotenci. Z uvedeného výčtu zdravotních obtíží je zřejmé, že bez správné hladiny hořčíku v krvi se zkrátka neobejdeme.

Bez hořčíku máme málo energie

Bez hořčíku nemá organismus dostatek energie a dojde k jeho rychlejší únavě. Tento nedostatek je často pociťován hlavně při cvičení, kdy se tělo více a rychleji vyčerpá a potřebuje vyšší hladinu kyslíku.

Hořčík pomáhá bojovat proti stresu

Hořčík je minerál, který snižuje úzkost a uklidňuje nervy. Hořčík ovlivňuje regulaci tzv. šťastných hormonů jako je např. serotonin, který je zodpovědný za naše emoční ladění. Některé hormony regulované hořčíkem jsou zásadní pro zklidnění mozkové činnosti a odpočinek, proto se může nedostatek hořčíku projevovat také nespavostí.

V Journal of Neuropharmacology byl v roce 2012 dokonce publikován článek, který uváděl, že u myší s nedostatkem hořčíku byly zaznamenány úzkostnější projevy chování než u myší dostatkem hořčíku. Hořčík je často doporučován jako podpůrná léčba při depresích, úzkostech a nadměrném stresu. Někdy je hořčík také označován jako přírodní antidepresivum.

Hořčík na nespavost

Hořčík pomáhá uklidnit mysl, a proto může být prospěšný také jako pomocník při nespavosti. Bylo prokázáno, že snižuje problémy s usínáním, pozitivně ovlivňuje ranní probouzení a zlepšuje kvalitu spánku.

Hořčík pomáhá se zažíváním

Hořčík pomáhá zlepšit zažívání, protože pomáhá uvolňovat svaly zažívacího traktu a svalů střevní stěny, které kontrolují zažívání. Hořčík neutralizuje žaludeční kyselinu a zlepšuje pohyb stolice střevem, a díky tomu je užíván také jako podpůrný prostředek ke zmírnění zácpy. Pozor ale na průjmy v průběhu užívání potravinových doplňků s hořčíkem, protože by mohlo jít o známku užívání příliš vysokých dávek.

Hořčík a bolest

Trpíte-li častými bolestivými křečemi ve svalech, může to být právě signálem nedostatku hořčíku. Hořčík vyrovnává hladinu vápníku v těle, protože vysoká dávka vápníku může způsobovat problémy se svaly, které se mohou projevovat jako bolestivé křeče, bolesti svalů a jejich slabost. Hořčík je doporučován ale nejen na bolesti svalů, ale také proti migrenózním bolestem hlavy, kdy hořčík zabraňuje vzniku bolesti uvolněním hormonů a zmírněním kontrakce cév.

Hořčík pro zdravé srdce

Hořčík a zdravé srdce jsou úzce spjaty. Hořčík a vápník podporují správný srdeční tlak a předchází vysokému krevnímu tlaku. Bez vyrovnávání hladin hořčíku a vápníku by mohlo dojít i k infarktu myokardu. Nedostatek hořčíku může také způsobovat bušení srdce a nepravidelnou srdeční činnost.

Top 10 potravin s hořčíkem

Chcete-li tělu zajistit dostatek hořčíku, zařaďte do jídelníčku potraviny s hořčíkem. Hořčík je obsažen v zelené listové zelenině, banánech, melounech, avokádu, oříšcích aj.

A jaké jsou ty top potraviny?

  • Špenát: 1 hrneček (vařený špenát): 157 mg (49 %)
  • Černé fazole: 1 hrneček (vařené fazole): 120 mg (37 %)
  • Mandle: 1/4 hrnečku: 97 mg (30 %)
  • Kešu oříšky: 1/4 hrnečku: 91 mg (28 %)
  • Brambory: 1 velká: 85 mg (26 %)
  • Dýňová semínka: 1/4 hrnečku: 42 mg (13 %)
  • Avokádo: 1 syrové: 39 mg (12 %)
  • Banány: 1 banán: 37 mg (11 %)
  • Brokolice: 1 hrneček (vařené brokolice): 32 mg (10 %)
  • Růžičková kapusta: 1 hrneček (vařené růžičkové kapusty): 32 mg (10 %)

Procenta vyjadřují denní doporučenou dávku pro ženy (320 mg/den)

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Chia semínka i obyčejné jablko. Seznamte se s nejzdravějšími superpotravinami

Chutné smoothie, které čistí organismus, si připravíte jednoduše doma. Přinášíme 10 skvělých kombinací

data-matched-content-rows-num="3,3" data-matched-content-columns-num="1,2" data-matched-content-ui-type="image_stacked,image_stacked">

Denisa Salvová

Napište komentář

Klikněte pro napsání komentáře

Leave a Reply

Pin It on Pinterest